Dálnice D11 může mít problémy s termíny a penězi
21. 11. 2005 - Miroslav Patrik, Děti Země
Optimismus dálniční lobby není na místěNa 51. schůzi Poslanecké sněmovny, která začíná zítra, je naplánováno první čtení návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2006.
Z podrobného zkoumání předložených termínů výstavby řady dálnic jako je D11, D8 a D47 ale vyplývá, že tyto údaje jsou příliš optimistické. Hrozbou je i nedostatek peněz, který může postihnout dálnici D11 na Hradec Králové a D8 přes Krušné hory. Navíc u D11 před Hradcem Králové již více než dva roky probíhá bez úspěchu řízení o vyvlastnění pozemků.
„Připadá mi to celé jako jen matoucí hra s čísly, protože na jedné straně dálniční lobby láme rekordy ve zkracování termínů dostavby různých dálnic a na druhé straně tento podklad pro poslance hovoří zcela jinak,“ prohlašuje Miroslav Patrik z Dětí Země, který výstavbu dálnic v České republice monitoruje.
Loni se očekávala dostavba úseku dálnice D11 z Libic nad Cidlinou do Dobšic přes Národní přírodní rezervaci Libický luh již letos v prosinci, nyní je termín posunut o rok. Celá dálnice do Hradce Králové má být podle návrhu rozpočtu SFDI na rok 2006 hotova až v září 2007. Navíc důvodová zpráva návrhu varuje, že dálnici D11 může postihnout nedostatek peněz.
„Paradoxní také je, že se úsek dálnice D11 od Libice nad Cidlinou do Chýště staví bez pravomocného územního rozhodnutí, ačkoliv na to ekologové několikrát upozorňovali,“ připomíná dále Patrik.
Nesrovnalosti v termínech postihují také dálnici D8 z Lovosic přes Ústí nad Labem ke státní hranici, zejména úsek přes České středohoří. Podle návrhu rozpočtu se teď v listopadu měly začít stavět tři mosty, přitom ještě nebylo vydáno ani jedno stavební povolení, takže termín dostavby tohoto úseku rok 2008 je patrně nesprávný.
Zpoždění patrně postihne i dálnici D47 na Ostravsku, kde dostavba v roce 2008 se zdá být také nereálná. Podle plánů z roku 2003 měly mít úseky D4706 Hladké Životice – Bílovec a D4705 Bělotín – Hladké Životice územní rozhodnutí už v srpnu 2003, ve skutečnosti to u úseku D4706 bylo letos v březnu a u D4705 dokonce až v srpnu. Úsek D47092 u hranic se měl začít stavět dokonce už letos v srpnu, přitom územní řízení teprve probíhá.
Celkové příjmy a výdaje návrhu rozpočtu SFDI na rok 2006 činí 55,5 miliard korun. Silniční infrastruktura má dostat 30,7 miliardy korun, železniční 15,6 miliardy korun a vodní téměř 700 milionů korun. Z dálnic se v roce 2006 nejvíce investuje do D47 na Ostravsku (9,4 miliardy korun), do D11 na Hradec Králové (1,9 miliardy korun) a do D8 na Ústecku u Ústí nad Labem (1,6 miliardy korun).
Další informace:
SFDI, ředitel = Ing. Pavel Švagr – tel. 266 097 347
Odkazy na některé internetové stránky:
1) Návrh rozpočtu SFDI na rok 2006 (tisk č. 1141)
– http://www.psp.cz/cgi-bin/win/tisk?1141/0
2) Schválený rozpočet SFDI na rok 2005
– http://www.sfdi.cz/files/2005/2005_rozpocet.pdf
3) Stav výstavby dálnic
– http://www.rsd.cz/rsd/rsd.nsf/0/D4B9076AA4E5FAAAC1256E62005478FA