Film o hypermarketové fikci Český sen se chystá do kin
6. 5. 2004 -, Econnect
-Hymna Český sen (mp3 4,5 MB)-
První česká filmová reality show: s takovým podtitulem vstoupí 3. června do kin celovečerní film studentů pražské FAMU Víta Klusáka a Filipa Remundy. Právě před rokem proběhla v médiích, na reklamních plochách a v poštovních schránkách masivní reklamní kampaň, propagující neuvěřitelně levný, nový český hypermarket Český sen. "Nejezděte - nic neutratíte!" vyzývaly letáky spotřebitele. Ti, kteří přijeli, se dočkali slíbeného "překvapení pro každého" - nový hypermarket byl obyčejný humbuk. Vznikl tak originální film o reklamě na snové nakupování.
Slavnostní premiéra se uskuteční už 31. května, tedy právě rok poté, kdy "reklamní kampaň hypermarketu" vyvrcholila přivítáním několika tisíc zájemců o nákup u filmové kulisy – na konstrukci zavěšená plachta o velikosti deset krát sto metrů, představující průčelí hypermarketu, působila tedy věrohodně. Proč vlastně fiktivní hypermarket vznikl? Podle autorů se projekt "zrodil jako reakce na zvláštní historické údobí, ve kterém žijeme. Český sen, film o hypermarketu, který nebyl, vypráví s humorem o tématu, které je blízké nám všem. O reklamě na snové nakupování, jejích tvůrcích, obětech a dvou filmařích, kteří se rozhodli podvést tisíce lidí, aby jim dali film, po kterém tuhne úsměv na rtech." Na předpremiéru filmu, která je plánována na 29. května, autoři zvou zdarma všechny účastníky loňského slavnostního otevření.
Český sen, 126. český hypermarket
V Čechách vyrostlo za posledních pět let 125 hypermarketů, tolik jich v Holandsku stavěli dvacet roků. Češi si nakupování zamilovali: výhradně v hypermarketu nakupuje takřka 40% populace. Celé rodiny místo na chaty vyrážejí o víkendu nakupovat a nejen to – hypermarkety nabízejí mnohem víc! Lidé v nich jedí, sportují, soutěží, odkládají děti do dětských koutků, konzumují filmy, ztrácejí se – a u pokladen se zase všichni najdou. Novináři situaci začali glosovat: Česko zažívá příval chrámů konzumu, Hypermarkety rostou jako houby po dešti, Nákupní střediska mění sociální návyky obyvatelstva ČR... Mezi obchodníky zuří boj o zákazníka: reklamní slogany křičí z každého rohu. Nejen televize, rádia, noviny, tramvaje a billboardy, ale i lavičky a vzducholodě přinášejí reklamu. Není místa, kde by reklamy nebylo a někdo vynalézavý ji začal prodávat i na veřejných toaletách.
Tolik autoři o důvodech vzniku projektu. Zákazníků napočítali zřízenci Českého snu v den slavnostního otevření více než čtyři tisíce. A ještě v osm hodin večer se na parkovišti otáčelo každou minutu zhruba šest aut. Lidé se nechali nalákat reklamou – ale jakou reklamou: v nabídce na letácích figurovaly (spojeny s neuvěřitelně nízkými cenami) kromě jiného položky "koláč kruhový", "maminčin knedlík", "mléko kraví", "prací prášek s vůní jarní louky" a "tuňák v mořské vodě". Vůně jarní louky lákala hned naněkolikrát: "Tak zkus se dívat jako dítě, spousta věcí omámí tě, celý svět můžeš mít, chce to jenom trochu chtít. Vůni louky, plný talíř a když nemáš ani halíř, tak si půjč - a řekni jen: Chci si splnit hezký sen," zpívala Linda Finková a děti ze sboru Sedmihlásek hymnu Český sen, otextovanou Tomášem Hanákem.
To, že si studenti FAMU takto "vystřelili" z vyznavačů hypermarketové kultury, ale vzbudilo také kritiku: například Miroslav Grebeníček si u Rady pro rozhlasové a televizní vysílání stěžoval na účast České televize v projektu. Z hlediska etičnosti posuzovala kampaň Českého snu také Rada pro reklamu. Ta se ale usnesla, že Český sen není reklama, protože nic neprodává. Mnozí napálení zákazníci vtip neocenili – ale podle průzkumu, který provedla agentura TNS Factum, téměř čtyři pětiny lidí, kteří o projektu Český sen "něco slyšeli či někde viděli", jej přijímaly bez negativních emocí, případně jej lidé hodnotili pozitivně jako dobrý nápad či vtipnou ukázku toho, jak na lidi může působit reklama. Agentura STEM zase zjistila, že projekt Český sen pokládá 54 % české populace za "zajímavou sondu do života české společnosti", cca 22 % za studentskou recesi a jen zbytek (24 %) jej označil za naprosto zavádějící nevhodnou akci.
Raději nejezděte
"Zajisté už jste si v pražských ulicích povšimli červených obláčků, které nařizují NEJEZDĚTE. A asi se ptáte, co nás vede k tomu, abychom Vás odrazovali od přítomnosti na slavnostním otevření hypermarketu ČESKÝ SEN... Je to jednoduché. Víme, že slavnostní otevření hypermarketu ČESKÝ SEN je naprostá bomba, a že nikdo nebude chtít chybět. Slíbili jsme totiž PRVNÍ DEN PŘEKVAPENÍ PRO KAŽDÉHO! A hodláme náš slib dodržet," varovali organizátoři hypermarketové fikce předem na svých stránkách. Jejich "hypermarket Čechům na míru", představený jako "první opravdu český hypermarket se sortimentem dodávaným výhradně od českých dodavatelů za ceny, které Vám vyrazí dech", přesto zákazníky zlákal.
Experiment s reklamou se neminul účinkem. Přesně takovým, jaký prorokuje závěr hyperhymny: "Kolik podob má Láska, jak zní radostný sten, když přestříhne se páska v onen vysněný den. Slunce rozzáří tváře, Země změní se v Ráj. Stačí číst z kalendáře - 31. máj! - Tak přijď se radovat jak dítě, spousta věcí omámí tě, celý svět můžeš mít, chce to jenom trochu chtít. Chce to jenom nelenošit, zaparkovat, vzít si košík, nepromeškat velký den: Přišel k nám váš Český sen." Hymna je ve formátu mp3 ke stažení na stránkách hypermarketu Český sen.