Cyklisté si stěžují: cyklostezek je v Praze málo
27. 4. 2006 - Zdeňka Kuchyňová, Radio Praha / Econnect
Opravdové jaro je tady a přímo láká k tomu vytáhnout kolo a jet do práce či na výlet. V centru hlavního města je to však problém. Cyklostezek není tolik, kolik by si cyklisté přáli a další vznikají jen postupně. Navíc si cyklisté stěžují, že jsou stezky budovány na okraji Prahy a nepřibližují se centru. Už šestým rokem se v Praze konají každý třetí čtvrtek v měsíci cyklojízdy na práva cyklistů upozorňující. Ta poslední měla zatím největší počet účastníků v historii.Když jsem dnes jela po Praze, viděla jsem asi 15 cyklistů, jak zmateně stáli blízko Václavského náměstí a přemýšleli, kdy vyrazit, aby se neocitli pod koly tramvají či aut. Právě cyklistická doprava je v metropoli tradičním jádrem sporu mezi městem a milovníky jízdy na kole.
Už šestým rokem se v Praze konají každý třetí čtvrtek v měsíci pravidelné cyklojízdy. Jaká byla ta poslední? "Ta jízda měla podtitul hlavně bezpečnost, protože v posledním roce zahynuli v Praze dva cyklisté a bylo několik těžkých zranění, tak jsme ji věnovali hlavně bezpečnosti. Těší nás, že přišlo nejvíc lidí v historii těchto jízd - storo 400," říká Dan Mourek, který sám jezdí pravidelně do práce na kole. Od roku 2002 je členem pracovní magistrátní skupiny pro cyklistickou dopravu.
Jak říká, město každým rokem na cyklostezky přidává peníze. "Rozpočet má ročně zhruba 30 milionů, problém je v tom, že se jenom část těch peněz podaří proinvestovat. Loni to bylo 18,3 milionu korun, což je o něco víc, než polovina a je to škoda, protože ne vždy jsou ty akce budování stezek v takové fázi přípravy, aby se mohly opravdu dobudovat."
Máte spočítáno, kolik stojí kilometr cyklostezky? "Cyklostezka vyjde od 3 do 6 milionů korun. Z 18 milionů se dá postavit ročně tak 6 kilometrů cyklostezek. Ty stezky, které se budují, jsou budovány pro rekreační účely a my chceme, aby se budovaly pro každodenní užívání. Chybí nám návazná infrastruktura, která je typická pro západoevropská města, a to jsou přednostní pruhy pro cyklisty, přednostní křižovatky, chybí stojany před veřejnými budovami, institucemi, školami. To jsou věci, které jsou jinde běžné a které napomohou tomu, aby lidi na kolech jezdili."
V Praze je dnes oficiálně 199 kilometrů cyklotras a 90 kilometrů stezek. Ale jen jedna šestina jich je nových. Zbytek vznikl pouhým označením stávajících chodníků či parkových cest. Mnohé vedou po frekventovaných silnicích bez oddělení cyklistů. Ti si často stěžují, že se na ně nepamatuje při rekonstrukci ulic.
Navzdory kritice se ale situace ohledně pražské cyklistiky v posledních letech výrazně zlepšuje. Napomáhá tomu už vzpomínaná pracovní skupina pro cyklistickou dopravu, v níž spolupracují zástupci města spolu s odborníky a aktivisty. Podle koordinátora skupiny Pavla Poláka je rozvoj problematický hlavně v centru Prahy. V gotickém městě nestačí šířka silnic ani autům, tak je takřka nemožné zúžit ji vytvořením cyklostezek. Také letos podle něj město postaví několik kilometrů stezek. Dvě trasy vzniknou i v centru, jedna z nich povede ze Staroměstského náměstí na Pohořelec k Pražskému hradu. Do budoucna se chystá asi sto kilometrů dalších značených cest.
Fotografie z Velké pražské cyklojízdy 20. dubna 2006
Sraz účastníků byl jako obvykle před šestou večer na náměstí Jiřího z Poděbrad |
Na cyklojízdu dorazili také andělé z happeningu |
Cyklisté zabrali v jednom směru celý Nuselský most |
Jízd se účastní i rodiny s malými dětmi |