Na magistrátu se prezentovaly bezpečné cesty do školy
24. 5. 2007 -, Econnect
-foto-
Podle kooridnátorky projektu Jarmily Johnové z Pražských matek se v současné dopravě nepočítá se specifiky, která jsou dětem vlastní. Podle statistik tak přes mírné zlepšení stále dochází k více čí méně vážným úrazům u dvou stovek dětí ročně.
Školy mohou za účasti dětí vytvořit svůj vlastní plán cesty do školy. Vznikne školní mapa se seznamem nebezpečných míst, která je podkladem pro odbornou dopravní studii a posléze konkrétní opatření, jejichž realizaci by měly přezvít příslušné městské části. Jde zejména o retardéry, nové přechody či omezení rychlosti automobilové dopravy. "V západní Evropě se velmi uplatňuje takzvané tempo 30, tedy omezení rychlosti na 30 km/h, která již prakticky nikoho neohrožuje," řekla Johnová.
V rámci britského modelu Sustrans, který prezentoval Paul Osborn, již byl tento projekt realizován na 10 000, tedy přibližně na polovině všech škol ve Velké Británii. "Místní úřady podporují školy v přijímání těchto plánů granty. Všechny místní úřady mají specializované týmy pro podporu cestovních plánů a školy tak mají i odborné zázemí," vysvětlil Paul Osborn. Výhodou podle něho je, že dobrý plán může zredukovat dopravu až o 25%. Podpora je poskytována dětem ze sídel vzdálených od školy a sociálně slabým rodinám.
Kromě praktických opatření jsou dětem zajišťovány i bezpečnostní školení a tréning dojíždění do škol. Ve Velké Británii se tak počet dopravních nehod a úrazů daří úspěšně snižovat. "Vláda se snaží, aby děti byly více zapojeny do dopravního procesu, tedy aby spíše chodily pěšky nebo jezdily na kole. Nejde přitom jenom o bezpečnost, ale také kondici dětí, protože Británie má nejvyšší výskyt obezity v Evropě," řekl Paul Osborn.
U nás je projekt bezpečných cest šířen Nadací Partnerství pod názvem Na zelenou. V Praze již několik pilotních projektů iniciovalo sdružení Pražské matky, které koordinuje přípravu dopravního plánu. Bylo zmapováno deset škol a na čtyřech jsou již zrealizovaná opatření, která dětem i všem ostatním chodcům usnadňují cestu. "Děti jsou samostatné a vítají, pokud mohou do školy jezdit na koloběžce, kole, nebo chodit samy," konstatovala Pražská matka Petra Lukešová.
Během semináře byly představeny specifika dětí v dopravním provozu, právní aspekty problému, projekty nevládních organizací, prezentace Centra dopravního výzkumu a britský model Sustrans. Seminář se konal pod záštitou náměstka ministra dopravy Petra Šlégra a radního Petra Štěpánka.