PlanetArk: Německé supermarkety převzaly prodej bipotravin
20. 2. 2007 - Hugo Charvát, EcoMonitor
V minulém roce se v německých supermarketech prudce zvýšila nabídka biopotravin a předpokládá se, že v letošním roce bude jejich prodej ještě stoupat. Podle odhadů prodaly loni řetězce potraviny pocházející z ekologického zemědělství za více než dvě miliardy euro, píše agentura Reuters.Podle Kai Kreuzera celkový prodej biopotravin v Německu stoupl za poslední rok na 4,5 miliardy euro, což představuje nárůst o 17 % oproti roku předcházejícímu. To znamená, že větší díl prodeje biopotravin vzaly do svých rukou velké obchodní řetězce, zaznělo na konferenci BioFach v Norimberku. Stále větší zaměření německých supermarketů na biopotraviny vede dokonce k tomu, že mnohé malé obchody, které začaly s propagací a prodejem potravin z ekologického zemědělství, dnes téměř krachují, píše agentura Reuters.
„Před pouhými pěti, deseti lety se o biopotraviny zajímala pouze malá část zákazníků, která měla zájem o ochranu životního prostředí,“ prohlásil Kreuzer. „Dnes nakupuje alespoň některé potraviny v bio kvalitě kolem osmdesáti procent obyvatel“. Také se významně rozšířila nabídka ekologického zemědělství. Vedle dřívějších základních potravin, jako je máslo, mléko a brambory, dnes oficiální německou značku bio získalo 35 tisíc druhů zboží. Podle Kreuzera stojí za mohutným zájmem supermarketů o ekologické potraviny i to, že na konvenčních potravinách nemají tak velký zisk.
V Německu jsou ceny potravin jedny z nejnižších v Evropě, což je důsledek konkurenčního boje mezi obchodními řetězci supermarketů a diskontních prodejen. „Zisk z prodeje běžných potravin představuje asi dvě procenta, jaká je marže u biopotravin není známo, ale rozhodně bude podstatně vyšší,“ řekl Kai Kreuzer. Biopotraviny by také podle Kreuzera měly vylepšit pověst obchodů v očích veřejnosti, zejména u diskontních prodejen.
Greenpeace a další organizace ochránců životního prostředí v minulých letech opakovaně upozorňovaly na velmi vysoký obsah pesticidů v levném ovoci a zelenině nabízené diskonty, což prodejnám odlákalo zákazníky. Německý trh s biopotravinami však v té době ignoroval levné velkoprodejny a namísto doma se obchodníci začali rozhlížet v zahraničí.Když zavedl řetězec Lidl do své nabídky bio mléko, dováželo se z Dánska, píše agentura Reuters.
Podle Kreuzera dnes diskontní prodejny našly cestu, jak nabízet zákazníkům biopotraviny, a to velkém množství. Přehlížení levných velkoprodejen ze strany ekologických zemědělců sice skončilo, smíšené pocity ale přetrvávají pořád. „Někteří lidé věří, že větší zájem o biopotraviny je pro celé odvětví požehnáním,“ prohlásil Kreuzer. „Řada dalších je přesvědčena, že je jen otázka času, kdy diskonty využijí svoji převahu a začnou tlačit na dodavatele biopotravin, aby snížili ceny, stejně jako to proběhlo u konvenčních potravin“.
Podle článku agentury Reuters na serveru PlanetArk 16.2. 2007