Opuštěné železnice se změní na cyklostezky
2. 3. 2007 -, Nadace Partnerství
Nadace Partnerství společně s Asociací krajů ČR a Centrem dopravního výzkumu uspořádala v loňském roce dva semináře věnované problematice využití opuštěných železnic. Na následnou výzvu Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) o převod drážního majetku do dnešního dne zareagovalo 48 obcí z celé České republiky, přičemž plná třetina hodlá zaniklé tratě změnit na cyklostezky.Opuštěné železniční tratě se přeměňují na atraktivní cyklostezky v řadě zemí a v mnoha případech se na jejich vzniku podílí stát. Díky nízkému převýšení jsou totiž vhodné pro každodenní dojíždění do školy nebo do práce. Zachování liniového charakteru pozemků pak umožňuje i opětovné obnovení trati. „Několik takových cyklostezek lze najít i v České republice, například v Chebu, České Lípě či Ostravě, většina jich však kvůli komplikovanému majetkovému převodu a vysoké ceně zatím zůstává jen v podobě návrhu,“ uvedl Luboš Kala z Nadace Partnerství.
Jednou z obcí, které o převod požádaly, byla i Horní Planá na Českokrumlovsku, dalších osm cyklostezek vznikne například v Ústeckém kraji, šest v Moravskoslezském, po třech ve Středočeském a Olomouckém. Pro většinu obcí je však dosavadní praxe stále příliš komplikovaná. „Vzhledem k rostoucímu počtu žádostí doufáme, že se cenové i administrativní podmínky pro žadatele zlepší. Napomoci tomu může především vláda, která má jako jediná pravomoc snížit ceny zbytečně chátrajících objektů. Administrativní nároky jsou v rukou SŽDC,“ dodal Kala.