UDIVERSUM – týden mediální diverzity poprvé v Praze
12. 12. 2007 - Magdalena Hort , Genderová informační a tisková agentura gitA o.s.
Představy, jaké máme o minoritních či vyhraněných socio-kulturních skupinách ve společnosti jsou často vytvářeny spíše tím, co jsme se o těchto lidech dozvěděli zprostředkovaně, než přímou osobní zkušeností. To, co si myslíme o cizincích a cizinkách, přistěhovalých, zdravotně postižených, lidech nad 50 let či například i o ženách je často zásadně ovlivněno jejich mediálním obrazem.Mediální rutina, komerční a globální tlaky či rostoucí důraz na okamžitou aktuálnost a jakousi obecnou relevanci často zkreslují a zplošťují obraz společnosti, jenž média zprostředkovávají. Řada společenských skupin, jež v médiích nenalézá odraz své kultury a každodennosti (např. národnostní a etnické menšiny, senioři/ky, lidé se zdravotním postižením, ženy, GLBT komunita, hudební, výtvarné a další nekonformní subkultury) nachází vlastní hlas prostřednictvím tzv. menšinových a alternativních médií.
Pražský týden mediální různorodosti UDIVERSUM, který se v hlavním městě letos pod záštitou Syndikátu novinářů ČR koná poprvé ve dnech 13.12. – 20.12. si klade za cíl nejen seznámit veřejnost s existenci celé řady médií mimo komerčně úspěšný či veřejnoprávní „mainstream“ a otevřít perspektivu těchto zdánlivě okrajových témat, ale především nastolit dosud v České republice jen málo reflektované téma mediální diverzity.
„Osobně si kladu otázky vztahující se ke společenské zodpovědnosti médií vůči „neviditelným“ skupinám již dlouhou dobu, především v souvislosti s mediálním obrazem žen a ženských témat. UDIVERSUM je první velkou příležitostí, kde se tato společenská zodpovědnost bude diskutovat a je skvělé, že vzniká prostor k setkání těchto neviditelných skupin a zástupců/zástupkyň médií“, říká jedna z iniciátorek UDIVERSA, publicistka Kateřina Jonášová.
Genderová informační a tisková agentura gitA, o.s. ve spolupráci s British Council, pražským Goethe-Institut a nadaci Henricha Bőlla připravily k těmto tématům týdenní program otevřený jak mediálním odborníkům a odbornicím, neziskovému sektoru, tak i široké veřejnosti.
Poprvé v Praze představí myšlenku mediální různorodosti ředitelka britské neziskové organizace Media Diversity Institute, Milica Pesić, která aktivně prosazuje praktické programy mediální různorodosti a školení žurnalistické obce v Evropě, ale i na Blízkém východě (Irák, Jordánsko, Egypt, Palestina), Kavkazu (Arménie, Azerbajdžán), ve střední Asii a Indonésii. Lokálním protipólem k její prezentaci evropského kontextu mediální diverzity bude kritické pojednání o předpokladech, možnostech a významu požadavku mediální pestrosti, které speciálně pro UDIVERSUM připravil PhDr. Jan Křeček, PhD. z Fakulty sociálních věd University Karlovy. Pozvání British Council k účasti na zahájení UDIVERSA přijala také Dr. Jiřina Šmejkalová, jejímž tématem bude otázka genderu jako jednoho z aspektů mediální diverzity. Goethe Institut přizval k účasti předního českého mediologa, Jaroslava Šonku a německou novinářku Ute Scheub, která představí realitu mediální různorodosti v sousedním Německu se zvláštním zřetelem na zobrazování gay a lesbické menšiny. O mediální různorodosti, alternativních a menšinových médiích budou v průběhu zahajovacího dne diskutovat také laureátka letošní novinářské ceny Karla Havlíčka Borovského, Jarmila Balážová, Jana Ježková z Radia 1 a Štěpán Kotrba z Britských listů.
Večerní veřejnou debatu COMMENT zahajovacího dne UDIVERSA (13.12. od 18.00 v pražském Goethe-Institutu) doplní první otevření knihy Mirka Vodrážky (De)civilizace, eseje na téma underground, chaos, feminismus a transgender. Debatu povedou publicistka Kateřina Jonášová, Štěpán Kotrba z Britských listů, novinář a politolog Ondřej Slačálek, Jitka Kolářová, vydavatelka Bloody Mary a externí dopisovatel www.ta-gita.cz, Mirek Vodrážka.
Pro studenty a studentky mediálních studií, žurnalistiky, publicistických oborů i pro píšící novináře a novinářky je v programu UDIVERSA připraveno několik prakticky zaměřených seminářů a workshopů, které poskytnou základní vhled do možností uplatňování či rozšiřovaní mediální diverzity ať už prostřednictvím volby témat a nastolování agendy, reflexi jazykových prostředků či zdrojování. Jednotlivé semináře se dotknou jak tématiky tzv.nových médií (např. open publishing, blogová kultura), tak i otázky mediální reprezentace menšin a genderu.
Pražský týden mediální diverzity – UDIVERSUM pořádá Genderová informační a tisková agentura gitA o.s. ve spolupráci s Britskou radou a Goethe-Institutem, za podpory nadace Heinricha Bölla. Mediálními partnery UDIVERSA jsou týdeník Respekt a Radio 1.
Více informací poskytne: magdalena.hort@ta-gita.cz tel.: 606 100 001, www.ta-gita.cz