Tunel Kubačka a tak šetrnější dálnici D8 můžete podpořit podpisem petice
27. 1. 2005 -, Econnect / Děti Země
Tunel Kubačka, jako možné kompromisní řešení dlouholetého sporu o dálnici D8 přes České středohoří, má od pondělí svoji petici a zároveň internetovou stránku tunelkubacka.ecn.cz. Stránku s názvem "ANO výstavbě tunelu Kubačka na dálnici D8 v Českém středohoří" zprovoznily ekologické organizace Děti Země a Ekologický právní servis. Chtějí tak informovat veřejnost o možnosti dostavět dálnici D8 s menším dopadem na přírodu a krajinu, nabídnout možnost, jak tento cíl podpořit, a současně informovat zastupitele Ústeckého kraje o tom, že výstavba tunelu Kubačka je reálná. Právě zastupitelé by měli v nejbližší době o tunelu rozhodnout na svém jednání.
Tunel se nachází mezi obcemi Dobkovičky a Radejčín, kde podchází území zahrnuté do Evropské ekologické sítě. Na stávající trase by nahradil dva krátké tunely a obrovské estakády v celkové délce 777 m. Trasa s tunelem by také nezničila evropsky unikátní ráz krajiny a vyhnula by se nebezpečné sesuvné oblasti.
Výzva především apeluje na krajské zastupitelstvo: "Žádáme Zastupitelstvo Ústeckého kraje, aby schválilo v ekologicky hodnotné části CHKO České středohoří na dálnici D8 výstavbu tunelu Kubačka. Toto rozhodnutí by umožnilo stáhnout podané žaloby a ukončit dlouholeté spory. Dálnice by pak mohla být dokončena ku prospěchu přírody a krajiny i obyvatel měst a obcí na mezinárodní silnici E55."
Spory o podobu dálnice D8 přes Chráněnou krajinnou oblast České středohoří probíhají již od roku 1994. I když investor pro ni získal územní rozhodnutí, byla její trasa podle Veřejného ochránce práv a Nejvyššího kontrolního úřadu vybrána v rozporu se zákonem. Ke stejnému závěru došel také odborný posudek Fakulty architektury ČVUT, který prokázal, že tato povrchová trasa negativně ovlivní krajinný ráz. Proto bylo proti tomuto postupu podáno již šest soudních žalob. Výstavba tunelu Kubačka je pro ekologická sdružení nyní přijatelným kompromisem.
Podle právního zástupce Dětí Země Pavla Douchy z Ekologického právního servisu by tunel výrazně zmenšil negativní dopady dálnice na krajinu Českého středohoří a kompenzoval by nezákonnosti, kterých se státní orgány v této kauze dopustily. K tomuto řešení se přiklání i ombudsman.
Hlavní výhody tunelu Kubačka délky 3,35 km na dálnici D8 místo povrchové varianty jsou podle internetové stránky tyto:
* jízda autem bude o 640 metrů kratší a bude pohodlná bez velkých převýšení, takže se sníží spotřeba paliva
* obyvatelé obcí Prackovic a Litochovic nad Labem budou ušetřeni neustálého hluku, emisí a prachu
* turisté se budou moci po krajině volně a v klidu pohybovat
* nevzniknou nebezpečné střety se zvěří a ptáky, kteří budou moci volně migrovat a létat
* pro budoucí generace se ochrání hodnotná část krajiny, která byla zařazena do Evropské ekologické sítě
* dálnice se vyhne rozsáhlé sesuvné oblasti, jejíž pohyby nelze nikdy předvídat
Na stránce - v dalších a odbornějších faktech najdete také například závěry vyjádření České geologické služby k variantám dálnice D8, závěrečné stanovisko veřejného ochránce práv (ombudsmana) k dálnici D8 v CHKO České středohoří z prosince 2004, odborný posudek Fakulty architektury ČVUT v Praze ze září 2002 či Text "Společného prohlášení ve věci stavby D8-0807 a D8-0805" ze dne 20. 12. 2004 podepsaný zástupci Dětí Země, Ústeckého kraje, Ředitelstvím silnic a dálnic ČR a Ministerstvem dopravy.
"Čekali jsme, že se o tunelu bude jednat již na dnešním jednání zastupitelů, ale hejtman Jiří Šulc nám sdělil, že se nestačí připravit podklady a že nám o novém termínu dá předem vědět,“ uvedl včera také Miroslav Patrik.
Petici, která byla inzerována například také v nejnovějším Respektu, dnešní Mladé frontě Dnes a Ústeckém deníku, během dvou dnů podpořilo více než tři sta lidí. Sběr podpisů nemá podle organizátorů přesně stanovený termín ukončení, ale měl by trvat nejméně do doby jednání zastupitelů Ústeckého kraje, kteří by o tunelu měli rozhodovat. Nejbližší řádný termín jednání je 9. března.