Další stavební povolení na dálnici D8 je zrušeno
18. 7. 2003 -, Econnect / Děti Země
Poslední úsek dálnice D8 u státních hranic v Krušných horách nemá nyní ani jedno pravomocné stavební povolení. Krajský úřad v Ústí nad Labem totiž na začátku července zrušil na základě odvolání Dětí Země již třetí stavební povolení. Děti Země ve svých odvoláních i dalších akcích upozorňují na nezákonnosti a chyby úředníků, které přípravu dálnice D8 od počátku provázejí.Poslední stavební povolení, které úřad zatím zrušil, mělo být na přeložení čtyř komunikací za Petrovicemi plánovaných v souvislosti s výstavbou dálnice. Stavební povolení na výstavbu telefonních kabelů a elektrických vedení v hraniční části dálnice D8 zrušil úřad v polovině června, povolení na výstavbu obchvatu obce Žďárek již v říjnu 2002. Na konci května bylo zamítnuto jako opožděné odvolání Dětí Země proti povolení na dílčí stavby u tunelu Libouchec, tato stavba tedy povolení má. V souvislosti s dálnicí D8 nyní na krajském úřadě probíhají ještě další tři odvolací řízení.
Povolení na přeložku komunikací za Petrovicemi vydal v březnu Obecní úřad v Libouchci. Krajský úřad - odbor dopravy a silničního hospodářství však zjistil, že povolení bylo vydáno neoprávněným stavebním úřadem, takže řízení musí proběhnout znovu. Tímto rozhodnutím dostává dálnice D8 další skluz, takže s její dostavbou nelze počítat v roce 2005, ale až o dva roky později. "Tím, že stavební povolení bylo vydáno nezákonným způsobem se samozřejmě nezkoumaly naše věcné argumenty v odvolání, takže je uplatníme v novém řízení," prohlásil Miroslav Patrik z Dětí Země, kterého rozhodnutí krajského úřadu také překvapilo. Úřad také ještě stále řeší odvolání Dětí Země proti kácení téměř dvou tisícovky stromů a keřů.
Dosud nevyřešeným problémem krušnohorského úseku dálnice D8 je také získání výjimky ze zákona o ochraně přírody a krajiny od Ministerstva životního prostředí k zásahu do biotopů zvláště chráněných druhů živočichů, zejména ptáků jako je tetřívek, chřástal či křepelka, což může podle Dětí Země trvat až do jara. Na Ministerstvu životního prostředí totiž dosud nebylo ukončeno příslušné správní řízení. Výjimku ze zákona by mělo Ředitelství silnic a dálnic podle zákona předložit ke stavebnímu řízení, to se však nestalo.
"Myslím, že už snad i politici chápou, že rok dostavby dálnice 2005 je jen zbožným přáním," upozorňuje Miroslav Patrik. Podle jeho názoru je nutné počítat spíše s rokem 2007, přičemž úsek v Českém středohoří může být hotov ještě později.
Důvodem zpoždění je podle Dětí Země zejména podcenění složitosti přípravy dálnice ze strany Ředitelství silnic a dálnic a také odmítání jednání o jejich návrzích a připomínkách. Možným prostředníkem mezi oběma stranami by mohl být například krajský hejtman Jiří Šulc.