Spotřebitelé, pozor – podpis vás může stát i sto tisíc
3. 10. 2003 -, Econnect
Další způsob, jak oklamat spotřebitele, u nás začaly uplatňovat firmy, které lákají peníze z kapes jednotlivců i firem. Upozornilo na to Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) České republiky. "Jediný podpis důvěřivého spotřebitele přitom může stát téměř sto tisíc korun," varuje sdružení. Mezi poškozenými jsou přitom nejen podnikatelé, ale také občanská sdružení, farnosti a nemocnice.
SOS upozorňuje na neserióznost především dvou firem, které se snaží vylákat od svých klientů peníze – těmito firmami mají být European City Guide S. L. a Euco Data S. A. Obě jmenované firmy rozesílají spotřebitelům a zástupcům firem formuláře v angličtině, v nichž jsou uvedeny údaje o adresátovi – zpravidla je v těchto údajích drobná chyba a adresát je vyzván k upřesnění údajů. Zaslání dokumentu na zpáteční adresu má zajistit zařazení do internetové databáze.
Jeden údaj na formuláři je však vytištěn velmi nezřetelně a skrytě: částka za toto zařazení do databáze – v případě prvně jmenované firmy jde o částku 857 euro, v přepočtu cca 25 tisíc korun, v druhém případě se za tři roky v databázi má platit 4956 švýcarských franků – tedy zhruba 100 tisíc. Pokud adresát přehlédne zmiňovanou částku a vyplněný formulář zašle na uvedenou adresu, obdrží vzápětí výzvu k uhrazení platby, a jestliže nereaguje, je několikrát písemně i telefonicky upomínán.
"Toto vymáhání je sice pro poškozené velice nepříjemné, přesto doporučujeme nepodlehnout a obnos firmě nezasílat. Ochrana před hrozícími nepříjemnostmi je přitom velmi jednoduchá: doporučujeme všem spotřebitelům i firmám, jenž obdrželi zmíněný formulář, aby jej nepodepisovali," říká předseda republikového výboru sdružení František Lobovský. "Pokud byl doklad již podepsán a odeslán, doporučujeme nezasílat vymáhanou částku. Dosud nemáme informace o tom, že by některá z obou firem vymáhala svou pohledávku podáním soudní žaloby," dodává.
Problémy vznikly vinou neseriózního jednání firmy European City Guide i spotřebitelům v řadě dalších zemí – mimo jiné ve Francii, Německu, Maďarsku, Itálii, Švédsku a Polsku; počet oklamaných je odhadován minimálně v řádu desetitisíců. V případě firmy druhé, Euco Data, jsou pak oklamaní spotřebitelé při hledání dalších informací odkázáni na webové stránky, které neobsahují nic víc než poštovní adresu, telefon, fax a e-mail. Ke všem však míří stejné doporučení: Neplaťte - pokud přistoupíte na jejich podmínky, stáváte se jejich spolupracovníkem v průmyslu klamání a strachu.