Valí se vám kamiony pod okny? Vyfoťte je!
27. 5. 2009 -, Dopravní federace
Dopravní federace dnes zahajuje soutěž s názvem „To je on – kamion!“ o nejlepší fotografii či videospot zachycující, jak silniční nákladní doprava může znepříjemnit život. Vítěz soutěže může zdarma procestovat 4000 kilometrů po celé republice.Cílem soutěže je zviditelnit problém přebujelé kamionové dopravy na českých silnicích, obzvláště v obcích, které leží na objízdných trasách zpoplatněných úseků.
Kdokoli má zájem, může se od 27.5. do 31.10.2009 jednoduše přihlásit na webu soutěže www.tojeonkamion.cz, kam nahraje své fotografie či videa dokumentující problém v konkrétních lokalitách. Obyvatelé zatížených obcí, jimž se valí kamiony pod okny a zatěžují je hlukem a exhalacemi, či řidiči osobních automobilů, které kamiony ohrožují na bezpečnosti a blokují plynulost provozu, dostávají možnost zobrazit problémy působené nákladní silniční dopravou.
Příspěvky budou umístěny do webové mapy, která přehledně zobrazí plošný rozsah problému. Ze stránek soutěže bude také možné odeslat politickým lídrům dopisy s požadavkem, aby se bez zbytečných průtahů zasadili o vylepšení mýtného systému vedoucího k výrazně vyšší bezpečnosti a kvalitě života v obcích.
Dominika Švárová z Dopravní federace říká: „Soutěž << To je on – kamion! >> chce přispět ke zviditelnění problému, který u nás trápí obyvatele mnoha obcí i řidiče na menších silnicích. Snížená bezpečnost, hluk, exhalace, negativní dopady na kvalitu života. Je nezbytné, aby se stát k problému postavil čelem a bez zbytečného otálení zavedl takovou formu mýtného pro kamiony, aby se uvedené problémy odstranily.
Pavel Přibyl z Hnutí DUHA, členské organizace Dopravní federace, řekl: „Zatím hlavním účelem mýtného se zdá být zisk pro firmu Kapsch a téměř mizivý příspěvek do rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. Jeho motivační funkce k přesunu nákladů na železnici je malá. Výsledným efektem nedokonalého mýtného systému je objíždění přes obce a po nevyhovujících silnicích. To je nutné změnit. Vláda také musí přijmout opatření, která budou motivovat firmy, aby své zboží vozily raději vlakem a kde to je možné, využívaly místních dodavatelů.“