Rozkol v průmyslové lobby: přední firmy chtějí více snižovat emise CO2
14. 10. 2010 -, Econnect
Greenpeace vítá včerejší výzvu předních evropských společností, které apelují na Evropskou unii, aby zvýšila své ambice v boji se změnami klimatu. Výzvu k ambicióznějšímu redukčnímu cíli podepsalo 29 významných společností, včetně firem jako jsou Philips, Vodafone, Nike či Google. Odhalil se tak významný rozpor v evropské průmyslové lobbyistické skupině Business Europe, který zpochybňuje její legitimitu k zastupování evropského podnikatelského sektoru v otázce klimatu.Společné prohlášení je adresováno představitelům evropských vlád. Dnes se totiž v Lucemburku scházejí ministři životního prostředí, aby jednali o klimatických redukčních cílech EU. Šéfové velkých firem v deklaraci vyzvali Evropskou unii, aby zvýšila své redukční cíle pro rok 2020 a zavázala se bez dalších podmínek snížit emise oxidu uhličitého z 20% na 30% (oproti roku 1990). V prohlášení stojí, že větší aktivita ze strany EU v ochraně klimatu urychlí ekonomický růst, vytvoří nové pracovní pozice, posílí konkurenceschopnost a zlepší energetickou bezpečnost.
Pozoruhodné však je, že v dopise ze dne 11. října Philippe de Buck, generální ředitel Business Europe, prohlásil, že reprezentuje všechny evropské podniky a varoval ministry EU před jakýmkoli nárůstem redukčního cíle. Všichni signatáři výzvy k 30% redukčnímu cíli jsou přitom členy téže Business Europe.
Joris den Blanken, odborník na politiku ochrany klimatu z Greenpeace EU, řekl: "Stále více firem po celé Evropě volá po větším úsilí v ochraně klimatu. Někteří průmysloví lobbyisté v Bruselu se však snaží sestřelit snahy o zvýšení evropských ambic v oblasti klimatu a snaží nám všem namluvit, že hovoří jménem celého sektoru. Chytré společnosti přitom chtějí vidět EU v čele celosvětového úsilí za rozvoj zelených technologií a snaží se vymanit ze zajetých kolejí. Lobbyisté špinavého průmyslu v Bruselu vykreslují opatření proti změně klimatu jako volbu mezi životním prostředím a ekonomikou, a upírají tak lidem a podnikům nové příležitosti v oblasti zaměstnanosti, zelených technologií a služeb.“
Den Blanken ještě doplnil: „Business Europe, bruselská průmyslová lobby, tvrdí, že zastupuje evropské společnosti, ale ve skutečnosti se jedná jen o lobbying za zájmy hrstky ropných společností a chemického průmyslu, který tímto brzdí rozvoj evropské konkurenceschopnosti."