IDF uvede v Jihlavě autorské semináře 4 významných dokumentaristů
26. 10. 2011 -, Econnect
Na čem stojí Berlusconiho režim? Jak vysoko může vystoupat stárnoucí lidské tělo? Může osamělý starý zápasník najít to, co před padesáti lety ztratil? Které barvy nejlépe vystihují Kubu? Institut dokumentárního filmu vás srdečně zve na autorské semináře, na kterých vás do tajů své filmové tvorby zasvětí čtyři významní režiséři: Erik Gandini, Marcin Koszalka, Audrius Stonys a Vitalij Manskij. Nenechte se odradit podzimním počasím a přijďte se zahřát a načerpat inspiraci na jedinečných setkáních s mimořádnými osobnostmi.MASTER CLASS: ERIK GANDINI 26. října | 10:00 – 11:30 Otevřeno pro: Všechny typy akreditace Kde: Střední umělecká škola grafická (Křížová 18, Jihlava)
Švédský režiér s italskými kořeny Erik Gandini (1967) je spoluzakladatelem produkční společnosti Atmo a autorem několika cenami ověnčených dokumentů. Gandiniho dokumentární debut Raja Sarajevo (1994), který zachycuje zdánlivě normální běh života v ostřelovaném Sarajevu, předznamenal hlavní témata jeho tvorby - dějiny, politika a problémy globalizované společnosti. Ve snímku Amerasians (1998) se prolínají dopady válečného konfliktu a střet západní a mimozápadní společnosti a režisér v něm sleduje kulturní šok Vietnamců, kteří se přestěhovali do USA - vlasti jejich otců. Muž, který byl desetiletí považován za zrádce, který připravil smrt revolucionáře, odkrývá svůj příběh a opravuje tak historii v dokumentu Sacrificio - Who Betrayed Che Guevara? (2001, spolurežie Tarik Saleh). Gandini se snaží rozbít platnost základních principů kapitalismu v dokumentu Surplus: Terrorized into Being Consumers (2003). Jeho kritika moci, kterou si uzurpují vlády, pokračuje ve filmu Gitmo: The New Rules of War (2005, spolurežie Tarik Saleh) a také v jeho zatím posledním dokumentu Videocracy, který odhaluje mechanismy a důsledky Berlusconiho ovládnutí médií. Zvláštní projekce dokumentu Videocracy (2009) a debata s režisérem Erikem Gandinim se koná v úterý 25. října 2011 od 21:00 v budově SUŠG (Křížová 18, Jihlava). Vstup s platnou industry či press akreditací.
MASTER CLASS: MARCIN KOSZALKA 28. října | 15:30 – 17:00 Otevřeno pro: Všechny typy akreditace Kde: Festivalové centrum (Komenského 10, Jihlava)
Polský režisér Marcin Koszalka získal během své kariéry již řadu festivalových ocenění a je jednou z hlavních osobností, které stojí za úspěchy polského dokumentu posledních deseti let. Koszalka se narodil v roce 1970 v Krakově a vystudoval kameru na Slezské univerzitě. Jako kameraman se podílel na vzniku více než 20 filmů, proslavil se však jako režisér pronikavých, přemítavých dokumentů, jejichž ustředními tématy jsou rodinné vztahy a smrt. Za krátký dokument Such a Nice Boy I Gave Birth To (1999), portrét režisérových rodičů a jejich neustálých konfliktů, získal prestižní ocenění Prix Europa. Přibližování i napětí rodinných vztahů zachytil i v dalším dokumentu Come What May či v novějším Let's Run Away from Her, v němž vede rozhovor se svou sestrou a smrt rodičů zastupují obrazy umírajících pacientů. Na místa smrti a za lidmi, kteří se se smrtí potkávají, se vydal například v dokumentech Dead Body, Existence a User-friendly Death. Ve dvou dokumentech z nedávné doby nahlíží do světa protagonistů, jejichž život ovládají úzkosti i přítomnost stáří. Než to začne bolet (2008) je studií vzájemné závislosti stárnoucího psychiatra a jeho matky, Deklarace nesmrtelnosti (2010) doprovází horolezce, který se zoufale snaží udržet na vrcholu. Koszalkův dokument Let's Run Away from Her byl v loňském roce nominován na Cenu Silver Eye a na našem webu se v té době objevil i docela krátký rozhovor s režisérem, v němž se váží každé slovo.
MASTER CLASS: AUDRIUS STONYS 29. října | 16:30 – 18:00 Otevřeno pro: Všechny typy akreditace Kde: Festivalové centrum (Komenského 10, Jihlava)
Audrius Stonys (1960) patří k nejvýznamnějším litevským dokumentaristům. Natočil více než 15 filmů, za krátký dokument Earth of the Blind z roku 1992, v němž asociativně zachycuje vnitřní svět nevidomých, získal výroční Cenu Felix za Nejlepší evropský dokumentární film. Řada jeho dokumentů je namísto tradičního příběhu meditativní esejí, kde převládá ticho (např. Uku Ukai, Flying Over Blue Field, Antigravitation, Alone, Harbour). Další se zabývají aspekty významu a paměti (Countdown, The Bell) a odrážejí tak i režisérův přístup k filmu. Jako v případě možná neexistujícího zvonu ze stejnojmenného filmu, jenž je důležitý kvůli další odezvě, které jeho legenda vyvolává, Stonys vnímá význam filmu právě v prostoru, který se vytvoří tam, kde se příběh rozpadne coby nevěrohodný či nedůležitý. Naděje, víra a zarputilost jsou silnými tématy nejnovějších dokumentů režiséra. Ramin (2011) doprovází na cestě do minulosti starého osamělého zápasníka, Prošel jsem ohněm, tys byl se mnou (2011) je příběhem mladé dvojice, která se vyrovnává se ztrátou domova.
V roce 2008 byl Ramin jedním z projektů celoročního workshopu Ex Oriente Film a představil se financovatelům na East European Foru. V únoru 2011 se Audrius Stonys s tímto filmem zúčastnil intenzivního workshopu Ex Oriente Film Babies. Ramin je nominován na cenu Silver Eye.
MASTER CLASS: VITALIJ MANSKIJ 29. října | 18:30 – 20:00 Otevřeno pro: Všechny typy akreditace Kde: Festivalové centrum (Komenského 10, Jihlava)
Ruský režisér Vitalij Manskij (1963), který patří k vůbec nejúspěšnějším dokumentaristům východní Evropy, se rozhodl věnovat výlučně dokumentární tvorbě po pádu sovětského režimu. Jeho filmy mapují stav ruské společnosti, vystupují proti totalitnímu myšlení a hlavně proti nedostatku občanské angažovanosti. Po filmech z 90. let (např. Lenin's Body, Bliss, Private Chronicles: Monologue) Manskij natočil portréty tří ruských prezidentů (Gorbachov. After the Empire; Putin. The Leap Year; Yeltsin. A Different Life). Jeho kritika ruské verze kapitalismu a konzumní společnosti zaznívá ve filmech TATU's Anatomy (2003), Nicholas's Hill (2009) a také v dokumentu Virginity (2008), v němž Manskij poukazuje na vysokou cenu, kterou protagonistky filmu platí za splnění svých snů v lhostejném pekle současné Moskvy. Civilní portrét tibetského duchovního vůdce Sunrise/Sunset: Dalai Lama XIV (2008) se v roce 2009 zúčastnil prestižní americké přehlídky DocuWeeks. Témata dokumentu Our Motherland (2005), v němž o proměnách Ruska diskutují režisérovi spolužáci ze školy, se promítají také do Manského nejnovějšího filmu Motherland or Death (2011), který zachycuje pochmurnou realitu života na Kubě.
Vitalij Manskij je také zakladatelem a ředitelem festivalu Artdokfest. Dokumentární film Motherland or Death je v nominacích na letošní cenu Silver Eye.