Obyvatele Brna ohrožuje znečištění prachem i oxidy dusíku
11. 10. 2013 -, Econnect/Centrum pro životní prostředí a zdraví
Už 4 měřící stanice v Brně přesáhly počet dní, po které smí být legálně překročen denní limit pro polétavý prach (PM10). V tomto ohledu Brno opět předstihlo notoricky špatným stavem ovzduší známý Ústecký kraj, kde „smogovou kvótu“ zatím překročil jen Most. Brno má dlouhodobé problémy také s překračováním ročních limitů pro znečištění prachem i oxidem dusičitým.Jako prachové částice či polétavý prach se obvykle označují částice s průměrem menším než 10 μm (PM10). Jemné částečky o průměru do 2,5 μm (PM2,5) jsou schopny pronikat hluboko do dýchacího systému, a jsou proto pro zdraví lidí nebezpečnější. „Zákon a evropská směrnice o ovzduší oficiálně povolují překročit denní limit pro znečištění prachem po 35 dnů během kalendářního roku. Jako první byl limit 36-krát překročen na monitorovací stanici Brno-Svatoplukova, a to už 8. března. Zatím byl limit překročen po 56 dní. Následovaly stanice Brno-Zvonařka (13. března), Brno-střed (9. dubna) a naposledy Brno-Lány (8. října). Podle modelového hodnocení kvality ovzduší města Brna je doprava zodpovědná až za 90% denních koncentrací prachu,“ uvedl MUDr. Miroslav Šuta z Centra pro životní prostředí a zdraví a dodal: „Krátkodobé vdechování prachu zvyšuje počet zánětlivých onemocnění plic, působí negativně na srdečně-cévní systém, vede ke zvýšení počtu hospitalizací a k vyšší úmrtnosti. Dlouhodobé působení prachu zhoršuje plicní funkce u dětí i dospělých, zvyšuje počet chronických obstrukčních onemocnění plic a snižuje délku dožití, hlavně v důsledku úmrtí na srdečně-cévní a plicní onemocnění. V loňském roce překročila celoroční koncentrace jemného prachu v Brně o 140 až 160% hodnotu doporučenou pro ochranu lidského zdraví Světovou zdravotnickou organizací (WHO).“
"Polétavý prach předčasně zabije v Česku 5 až 6 tisíc lidí ročně. Nevíme kolik z nich je Brňanů a Brňanek, ale podle odborníků polétavý prach obyvatelům Česka v průměru zkracuje život téměř o rok. Malé děti ve školách a školkách chodí na vycházky kolem brněnských dopravních tepen denně, ačkoliv radnice o problému s polétavým prachem ví od roku 2002. Obávám se, že výraznou změnu nelze čekat, neb brněnský primátor má za to, že špatná kvalita ovzduší je způsobena v Brně zejména topením a náměstek Macek zase vidí řešení v intenzivním zametání silnic,“ uvedla Mgr. Hana Chalupská z iniciativy Dejchej Brno.
Brno však také překračuje roční limit pro znečištění oxidem dusičitým, který činí 40 μg/m3. „V loňském roce byl limit překročen na měřících stanicích Brno-Úvoz a Brno-Svatoplukova, přičemž horší situace byla zaznamenána už jenom na stanici Praha-Legerova na pražské severojižní magistrále. Stát by proto měl věnovat větší úsilí dostavbě velkého městského okruhu v Brně, nikoliv stavět zcela nepotřebnou silnici R52 z Brna na Vídeň přes Mikulov,“ tvrdí RNDr. Miroslav Patrik, předseda občanského sdružení Děti Země, který monitoruje výstavbu řady významných dopravních staveb v Brně.
„Oxid dusičitý je dráždivý plyn, který vzniká při spalovacích procesech, přičemž ve městech je jeho hlavním zdrojem automobilová doprava. Spolupodílí se na zvýšení celkové, srdečně-cévní a respirační úmrtnosti. Pro děti znamená vystavení NO2 zvýšené riziko onemocnění dýchacího ústrojí v důsledku snížené obranyschopnosti vůči infekci a snížení plicních funkcí,“ uvedl Šuta.