Smogový vánoční „dárek“ pro Brňany - dvojnásobné překročení celoroční kvóty znečištění prachem
23. 12. 2013 -, Econnect/Centrum pro životní prostředí a zdraví
„Zákon a evropská směrnice o ovzduší oficiálně povolují překročit denní limit pro znečištění prachem po 35 dnů během kalendářního roku. Na monitorovací stanici Brno-Svatoplukova byl limit 36x překročen 8. března a 21. prosince byl překročen 70x. Smogová kvóta však byla v Brně letos vyčerpána i na několika dalších měřících stanicích,“ uvedl Miroslav Šuta z Centra pro životní prostředí a zdraví.„Ze studií, které má magistrát k dispozici, vyplývá, že přeslimitním dávkám polétavého prachu je vystaveno 90% obyvatel města. Ale budeme-li konkrétní, tak nejhůř jsou na tom děti, které navštěvují základní a mateřskou školu na Gajdošově, na Křenové a Kobližné“ uvedla Hana Chalupská, jedna z iniciátorek kampaně Dejchej Brno.
Krátkodobé vdechování prachu zvyšuje počet zánětlivých onemocnění plic, působí negativně na srdečně-cévní systém, vede ke zvýšení počtu hospitalizací a k vyšší úmrtnosti. Dlouhodobé působení prachu zhoršuje plicní funkce u dětí i dospělých, zvyšuje počet chronických obstrukčních onemocnění plic a snižuje délku dožití, hlavně v důsledku úmrtí na srdečně-cévní a plicní onemocnění. Jako prachové částice či polétavý prach se obvykle označují částice s průměrem menším než 10 μm (PM10). Jemné částečky o průměru do 2,5 μm (PM2,5) jsou schopny pronikat hluboko do dýchacího systému, a jsou proto pro zdraví lidí nebezpečnější.
V důsledku intenzivní automobilové dopravy však Brno také překračuje roční limit pro znečištění oxidem dusičitým, který činí 40 μg/m3. „V loňském roce byl limit překročen na měřících stanicích Brno-Úvoz a Brno-Svatoplukova, přičemž horší situace byla v České republice zaznamenána už jenom na stanici Praha-Legerova na pražské severojižní magistrále,“ uvedl MUDr. Šuta a doplnil: „Oxid dusičitý je dráždivý plyn, který vzniká při spalovacích procesech, přičemž ve městech je jeho hlavním zdrojem automobilová doprava. Spolupodílí se na zvýšení celkové, srdečně-cévní a respirační úmrtnosti. Pro děti znamená vystavení NO2 zvýšené riziko onemocnění dýchacího ústrojí v důsledku snížené obranyschopnosti vůči infekci a snížení plicních funkcí.“
„Podle modelového hodnocení kvality ovzduší města Brna je doprava zodpovědná až za 90% denních koncentrací prachu. Město Brno by se mělo věnovat zklidňování dopravy ve městě, výstavbě cyklostezek nebo vyznačení cyklopruhů. Stát by měl věnovat větší úsilí dostavbě velkého městského okruhu v Brně, nikoliv stavět zcela nepotřebnou silnici R52 z Brna na Vídeň přes Mikulov,“ tvrdí RNDr. Miroslav Patrik, předseda občanského sdružení Děti Země, který monitoruje výstavbu řady významných dopravních staveb v Brně.