MŽP zamítlo škodlivou rychlostní silnici R49 přes Vizovické vrchy
25. 11. 2013 -, Econnect/Děti Země
Ministerstvo životního prostředí po sedmi letech zkoumání sedmadvacetikilometrového úseku rychlostní silnice R49 od Lípy ke státní vydalo z hlediska vlivů na životní prostředí nesouhlasné stanovisko. Vyhovělo tak tisícovkám místních obyvatel, obcím a občanským sdružením, které megalomanskou stavbu od počátku kritizovaly jako ekonomicky neefektivní, dopravně neodůvodněnou a ekologicky škodlivou pro obyvatele i valašskou přírodu.Ministerstvo dalo za pravdu všem zásadním argumentům Hnutí DUHA, Dětí Země, sdružením Egeria a Vizovické vrchy a dalším kritikům. Ekologické organizace od počátku upozorňovaly na chybějící posouzení varianty s dlouhými tunely pod Vizovickými vrchy, a to i s novým přivaděčem silnice I/57 z Valašské Polanky, na nepřípustný zásah do čisté krajiny, na sníženou migraci velkých šelem a na další významné chyby v investorem předložené dokumentaci EIA.
Ministerstvo současně za zásadní aspekt považuje ohrožení vodních zdrojů pro obyvatelstvo a obrovské přebytky zeminy. Investor nenavrhl, jak zajistit pitnou vodu pro obyvatele ani kam uloží více než 4 milióny metrů krychlových půdy.
Pokud by v budoucnu chtělo Ředitelství silnic a dálnic ČR projekt znovu předložit k posouzení, musí podle ministerstva připravit šetrnější varianty s co nejdelšími tunely pod Vizovickými vrchy. Součástí hodnocení této nové varianty R49 musí být i vlivy přivaděče silnice I/57, a to především na fragmentaci krajiny, migraci chráněných druhů velkých šelem a z hlediska dopravní potřebnosti. Prověřit by se měla i varianta s modernizací stávající silnice I/49 výstavbou obchvatů obcí.
Miroslav Kutal z Hnutí DUHA Olomouc řekl: „Je to výborná zpráva pro tisíce místních obyvatel a valašskou přírodu. Ministerstvo to říká celkem jasně: v současně navržené podobě přinese R49 více škody než užitku. Pokud politici chtějí zlepšovat kvalitu života v regionu, měli by se soustředit na to, co je skutečně potřeba, například na dostavbu obchvatů obcí, které jsou nadměrným hlukem postiženy.“
Miroslav Patrik z Dětí Země řekl: „Odmítavý názor ministerstva na předloženou trasu silnice R49 je logický, zvláště když před třemi týdny stejné ministerstvo vydalo souhlasné stanovisko pro Dopravní sektorovou strategii na léta 2014 až 2020, v níž je tato varianta R49 hodnocena negativně kvůli svým rizikovým vlivům na přírodní fenomény Vizovických vrchů.“
Miroslav Mach z o.s. Egeria také připomněl následující: „Je to na zápis do knihy rekordů, neboť MŽP si dosud nikdy nedovolilo vydat zamítavé stanovisko EIA k žádné dálniční komunikaci. Krajské město je na dálniční síť v podstatě již připojené modernizovanou silnicí I/49, takže zbývající část této silnice od obce Lípy až ke slovenským hranicím by šlo daleko rychleji a efektivněji vylepšit jejím rozšířením na potřebných místech, výstavbou obchvatů obcí či přeložek.
Pavel Pečena z o.s. Vizovické vrchy nakonec ještě upozorňuje: Pro udržitelný rozvoj území Vizovických vrchů je podle nás lepší podporovat lokální ekonomiku, měkkou turistiku a doprovodné služby pro rekreaci a sport, než sem přivézt transevropskou silniční dopravu, z které místní lidé mít moc nebudou.“