Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - sociální oblast
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > komentáře
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Fair Trade už i pro české spotřebitele

19. 11. 2004 - Tomáš Tožička, Ekumenická akademie Praha

Produkty partnerského obchodu na českém trhu

V polovině října začala Ekumenická akademie Praha dovážet sortiment potravin označených známkou Fair Trade. Již i v České republice tedy mohou spotřebitelé svou koupí přispět ke zlepšení živobytí farmářů a zaměstnanců na plantážích v rozvojových zemích. Známka Fair Trade na výrobku oznamuje například, že pěstitel byl za své úsilí slušně odměněn, nebylo zneužíváno dětí k práci, určitá část z peněz byla použita k financování komunitního rozvojového projektu nebo že pěstování bylo šetrnější k životnímu prostředí. Všechny výrobky Fair Trade nabízené Ekumenickou akademií jsou zároveň certifikovány jako produkty ekologického zemědělství.

V polovině října začala Ekumenická akademie Praha jako první licencovaný dovozce v České republice nabízet spotřebitelům i maloobchodníkům produkty FAIRTRADE. Naše země se tímto přiřadila k zemím jako Švýcarsko, Nizozemsko, Velká Británie, Německo, Rakousko a další, v nichž spotřebitel může vedle konvenčních produktů koupit i výrobky pocházející z partnerského obchodu neboli fair trade – může tedy svým nákupem podpořit konkrétní skupinu pěstitelů v rozvojové zemi. Značení FAIRTRADE představuje nezávisle kontrolovanou podobu partnerského obchodu, jejíž pravidla vytváří a na jejichž dodržování dohlíží FLO International (Mezinárodní organizace pro Fairtrade značení) sídlící v Bonnu.

U produktů označených známkou FAIRTRADE si může být spotřebitel jist například, že lidem v rozvojové zemi, kteří se na pěstování nebo zpracování podíleli, byla poskytnuta odměna umožňující slušné živobytí, že byly dodržovány konvence Mezinárodní organizace práce (ILO) nebo že bylo pěstování a následné další zpracování šetrnější k životnímu prostředí. Jiří Silný, ředitel Ekumenické akademie k tomu dodává: „Důležitou roli hraje, že pevně stanovená část z ceny, která je vyplácena pěstitelům, musí být použita k financování rozvojového projektu. Jedná se o nějakou obecně prospěšnou aktivitu, kterou bývá např.stavba studny, sila, mlýnu, školského zařízení atd.“

Pro pěstitele, kteří by byli jinak odkázáni na běžné obchodníky a prostředníky, představuje FAIRTRADE významné zlepšení životních podmínek. Například od sklonku 80. let, kdy na světovém trhu s kávou proběhla liberalizace, je situace pro drobné pěstitele kávovníku nebo zaměstnance na plantážích více než zoufalá. „Nízké výkupní ceny kávy jsou sice výhodné pro velké společnosti zpracovávající kávu, farmářům však nezbývá dostatek peněz třeba na zaplacení školného nebo zdravotní péči pro své děti. V horším případě svou půdu opouští a odchází hledat obživu do městských slumů nebo bohatších zemí,“ shrnuje Dr. Silný. Rostoucí městské slumové aglomerace nebo hromadný exodus mexických farmářů do USA probíhající v posledních letech jsou toho smutným důkazem. Světová banka uvádí, že v důsledku krize trhu s kávou ztratilo v Latinské Americe obživu v roce 2003 více než 600 tis. pracovníků. Pro spotřebitele představují nízké ceny za kávu výhodu pouze zdánlivou, „nikdo si totiž nedovolí odhadnout kolik stojí naši společnost řešení drogového problému, který vyrůstá také z toho, že se pěstitelé, i přes značné riziko, uchýlí k pěstování slušně výnosných drogových plodin, z nichž nejznámější je koka nebo mák,“ říká Silný.

FAIRTRADE výrobky jsou dražší než běžné, a to přibližně o deset až sto procent. „Je třeba upozornit na to, že výrobky FAIRTRADE dosahují výjimečné kvality. U čokolád, například, se místo běžně užívaného dotovaného řepného cukru používá mnohem kvalitnější třtinový, který však dotován není. Tudíž je cena běžné čokolády o tolik nižší a neodpovídá výrobním nákladům,“ uvádí Tomáš Tožička, „v případě čokolády nebo kakaa, by měl navíc spotřebitel vědět, že obrovský problém kakaových plantážích představuje dětská práce, včetně práce otrocké.“ Nedávný průzkum IITA (Mezinárodní institut tropického zemědělství) na Pobřeží Slonoviny, odkud pochází takřka polovina světové produkce kakaa, identifikoval na 284 tis. dětí pracujících v zoufalých podmínkách, kteří jsou např. nuceni stříkat agresivní chemické pesticidy bez nejzákladnějších ochranných prostředků. Zpráva IITA kromě toho hovoří o více než 14 tis. dětí, kteří byli odkoupeni od rodin a nyní jsou nuceni pracovat ve stavu faktického otroctví. „Spotřebitelé svým nezájmem a kávoví zpracovatelé svou nečinností se tak stávají spoluviníky současného stavu,“ vyjadřuje svůj názor vedoucí rozvojových projektů Tožička, „pro ty, kterým není lhostejno, za jakých podmínek jsou produkovány výrobky, které denně spotřebovávají, a hledají alternativu, pro ty je tu FAIRTRADE. Člověk tak dostane šanci zbavit se stále výstižnější nálepky slepého konzumenta a dostane zpět roli občana, jehož rozhodnutí něco ovlivní.“

Pěstování všech výrobků označených FAIRTRADE je šetrnější k životnímu prostředí, ale ne všechny plní pravidla biocertifikace. Ekumenické akademii se však podařilo nabídnout spotřebitelům produkty, které jsou ohleduplné jak k lidem, tak přírodě – všechny výrobky FAIRTRADE od Ekumenické akademie jsou zároveň certifikovány jako produkty ekologického zemědělství, a nesou tedy rovněž český certifikát BIO. U těchto výrobků si může být spotřebitel jist, že se používalo udržitelných zemědělských technik, neaplikovaly se chemické pesticidy a hnojiva, jež se hromadí v půdě a v tělech živočichů i lidí, kde působí velmi škodlivě.

V zemích jako je Švýcarsko nebo Nizozemsko a ve většině zemí EU, kde partnerský obchod funguje již několik desetiletí, se výrobky se známkou FAIRTRADE těší značné oblibě. Ku příkladu FAIRTRADE káva se pije v řadě národních i evropských institucích nebo jeden maloobchodní řetězec ve Švýcarsku nabízí již výlučně FAIRTRADE banány.

Paleta produktů FAIRTRADE, které Ekumenická akademie nabízí zahrnuje instantní a mletou kávu, instantní kakao a několik druhů čaje a čokolády. Stejně jako v zahraničí jsou výrobky se známkou FAIRTRADE dostupné ve specializovaných obchůdcích (u nás spoléhající se výhradně na práci dobrovolníků) a ve stále větší míře i v běžné maloobchodní síti – prodejnách biopotravin a zdravé výživy nebo velkých maloobchodních řetězcích.

Kontakt:
Tomáš Tožička, vedoucí rozvojových projektů Ekumenické akademie Praha
Tel: 603866054, E-mail: tozicka@mybox.cz

DISKUSE - KOMENTÁŘE:

Související články

Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz