Nákladové nádraží Žižkov – jedna z výzev pro novou ministryni kultury
21. 12. 2011 -, Econnect
V úterý 20. prosince byla novou ministryní kultury jmenována Alena Hanáková z hnutí Starostové a nezávislí. Jednou z mnoha agend, kterými se bude muset v nejbližší době zabývat, je i osud Nákladového nádraží na Žižkově. To bylo koncem minulého roku prohlášeno za kulturní památku, ale Hanákové předchůdce Jiří Besser na základě odvolání společnosti Žižkov Station Development, a.s. (společný podnik Českých drah a společnosti Sekyra Group, a.s.) toto rozhodnutí v květnu letošního roku zrušil a záležitost vrátil k novému projednání první instanci – památkové komisi ministerstva kultury.Památková komise si nechala zpracovat čtyři nové nezávislé posudky, které všechny doporučují funkcionalistickou budovu zachovat, a to jak s ohledem na její historicko-architektonickou hodnotu, tak s důrazem na široké možnosti jejího nového využití pro rezidenční, komerční, vzdělávací i kulturní účely. Jeden z posudků, který zpracoval Ing. M. Vančura z Centra dopravního výzkumu, se podrobněji zabývá i řešením dopravní situace v okolí bývalého nádraží.
„Tento posudek je asi nejzajímavější, neboť ukazuje, že prodloužení Olšanské ulice je možné vést podél jižní či severní strany areálu, případně vyosením pomocí okružní křižovatky s ulicí Jana Želivského, aniž by se jakkoliv dotklo budovy nádraží. Argumenty žižkovské vládní koalice (ODS a TOP09), že budovu je nutné zbořit právě kvůli plánované výstavbě tzv. Jarovské spojky, tím pádem ztrácejí svoji oprávněnost,“ řekl Dan Merta, předseda Tady není developerovo.
Vzhledem k závěrům odborných posudků žádá tímto občanské sdružení Tady není developerovo památkovou komisi, aby opětovně vyhlásila Nákladové nádraží Žižkov kulturní památkou. Zároveň vyzýváme paní ministryni Hanákovou, aby toto vyhlášení podpořila (i v případném rozkladovém řízení) a spolu s odborníky, příslušnými orgány veřejné správy, developerem i občanskou veřejností hledala co nejlepší řešení pro její využití.
„Rádi bychom získali podporu paní ministryně pro vyhlášení mezinárodní architektonické soutěže, která by se měla týkat celkového urbanistické pojetí areálu bývalého nádraží. Jedině tak zabráníme pozemkovým machinacím a předejdeme podobným experimentům, ke kterým došlo např. v nedalekém Central Parku, označovaném za developerský propadák,“ prohlásil Dan Merta.