Dětem i dospělým pomůže s orientací ve světě právě vydaná Buzola – příručka globálního rozvojového vzdělávání
17. 4. 2012 -, Econnect/NaZemi
Co je za zdí? Jaká je tvoje stopa? Odkud ty věci jsou? To jsou názvy jednotlivých aktivit z právě vydané příručky globálního rozvojového vzdělávání s názvem Buzola. Využít ji mohou jak učitelé, tak i oddíloví vedoucí, instruktoři letních táborů či vedoucí zážitkových kurzů. V publikaci lze najít konkrétní návody na aktivity a hry z šesti různých oblastí: Globalizace, Spolupráce a soutěživost, Hranice, Životní styl, Média a Vzdělávání. Zvládnou je děti od 10 let. Určeny jsou však i dospělým.Účastníci aktivit dostanou například příležitost zažít jednání velkých nadnárodních firem, analyzovat televizní reklamy či zjistit, co všechno mohou ovlivňovat hranice mezi státy. Naučí se kriticky přistupovat k médiím. Budou se ptát, jak různí lidé definují a uspokojují své potřeby, co pro nás znamená vzdělávání. Či proč je pro někoho důležitá spolupráce a pro někoho soutěživost.
„Příručka nabízí dětem i dospělým příležitost seznámit se s tématy jako je migrace, globalizace, životní styl nebo spotřeba formou krátkých aktivit, strukturovaných diskuzí nebo komplexnějších rolových her,“ uvedla k zaměření publikace její editorka Kristýna Hrubanová z organizace NaZemi.
Všechna témata obsažená v příručce spadají do stále rozšířenějšího konceptu globálního rozvojového vzdělávání (GRV). GRV se v evropských zemích objevuje od 90. let 20. století. Snaží se připravit děti, ale i dospělé na nároky rychle se měnícího světa. Umožňuje lidem poznat víc sama sebe a přistupovat ke světu s otevřenou, kritickou myslí. Poskytuje příležitost zamýšlet se nad svými vlastními hodnotami a názory včetně předsudků a stereotypů. Není primárně o vzdálených problémech „třetího světa“. Týká se zejména rolí, které hrajeme v dnešním světě a v měnící se společnosti.
Debata o globálním rozvojovém vzdělávání probíhá v mnoha evropských zemích. V některých z nich již existují strategické plány pro zapojení GRV do systému formálního i neformálního vzdělávání. Mezi ně patří i Česká republika, která má schválenou Národní strategii GRV pro období 2011 – 2015.
Na vzniku publikace Buzola – příručka globálního rozvojového vzdělávání nejen pro volný čas se podílelo šest organizací z různých evropských zemí, a to v rámci mezinárodního projektu Globální vzdělávání bez hranic. V ČR ji v březnu letošního roku vydala nevládní nezisková organizace NaZemi.
NaZemi je nevládní nezisková organizace. Prosazuje globální rozvojové vzdělávání do škol i mimo ně, zasazuje se o zodpovědnost firem v jejich dodavatelském řetězci a propaguje fair trade jako účinnou podporu chudým pěstitelům a řemeslníkům z rozvojových zemí. Do 1. dubna 2011 existovala pod názvem Společnost pro Fair Trade.
Centrum globálního rozvojového vzdělávání společnosti NaZemi se věnuje metodice globálního rozvojového vzdělávání a usiluje o její zapojení do systému českého vzdělávání. Školám a pedagogům nabízí výukové programy pro žáky a studenty, metodické materiály do výuky, výstavy, které je možné vypůjčit a instalovat přímo ve škole, a akreditované semináře pro pedagogy seznamující s tématy globálního rozvojového vzdělávání interaktivní formou. Tyto semináře pro pedagogy již absolvovalo téměř tisíc pět set učitelů a byly realizovány například i v Rakousku, Velké Británii a na Ukrajině. Výukovými programy z cyklu Svět v nákupním košíku prošlo již devět tisíc žáků 2. st. ZŠ a studentů SŠ. V březnu 2010 získala NaZemi (tehdy ještě jako Společnost pro Fair Trade) ocenění Britské rady ELTons 2010 za vzdělávací publikaci Global Issues in the ELT Classroom pro učitele anglického jazyka v kategorii Cambridge ESOL International Award for Innovation. Je členskou organizací SKAV – Stálá konference asociací ve vzdělávání.