Hudební festival Stimul láká na současnou experimentální hudbu
21. 9. 2006 -, Stimul/Econnect
Průběžný festival Stimul se v předchozích dvou edicích v českém hudebním prostředí etabloval jako výrazná hudební akce usilující o prezentaci hudby, která u nás běžně není dostupná. Programové zaměření festivalu, které je propojeno s časopisem o jiné hudbě His Voice, reflektuje znění současného jazzu, progresivní elektroniky a všechny podoby improvizované hudby. Úvodní večer je tento pátek 22. září, kdy se na pódiu NoD Roxy představí tři špičkové projekty soudobé polské hudby.Stimul se snaží českému posluchači nabídnout ověřená jména i nejsoučasnější trendy jiné hudby. Dramaturgie festivalu se zaměřuje jak na ikony daných hudebních stylů - v roce 2005 Peter Brötzmann, letos na jaře Christian Fennesz, Philip Jeck, nyní Pan Sonic, Supersilent, Legendary Pink Dots nebo Faust - tak i na hudebníky v našem prostředí nezavedené, mající však velký potenciál jako třeba Robotobibok, DJ Illvibe a nyní Mitch&Mitch nebo Toshimaru Nakamura.
Svým zaměřením se festival snaží zprostředkovat také dění na hudebních scénách sousedních zemí, o nichž je český posluchač pohříchu mnohdy méně informován než o produkci anglo-americké. Tyto oblasti jsou v Čechách často opomíjeny odborným tiskem i promotéry, ačkoliv mají velký hudební potenciál. V třetí edici Stimul představí minifestival polské experimentální hudby s kořeny v jazzu, elektroakustický projekt skupiny Karbido nazvaný Stolik a uskupení polských jazzových improvizátorů Mitch & Mitch, kteří vystoupí se svou jedinečnou vizí alternativního country. Další sousedskou zemí bude Rakousko: jeho bující avantgardně-elektronickou scénu zastoupí mladý DJ Dieb 13 s videoartistkou a elektronickou hudebnicí Billy Roisz.
Úvodní večer festivalu Stimul v pátek 22. září představí špičku současné polské scény a nabídne tak tři odlišné pohledy na propojení jazzu a současné progresivní elektroniky. Na jednom pódiu se setká analogový elektronik a postrockový hudebník Paul Wirkus z německého labelu Staubgold s triem Paralaksa, kombinujícím ambientní improvizaci s výboji k minimalismu, jazzu a psychedelii. Večer završí superskupina Łoskot s atraktivním propojením avantgardního rocku, freejazzu, improvizace a mikroelektroniky. Tento koncert bude živě vysílán na internetovém rádiu Lemurie Lemurie
Kultovní psychedelická skupina Legendary Pink Dots představí v úterý 3. října speciální program k 25 letům existence. Podmanivé písně těžící z new romance, psychedelie a krautrocku. Jako předskokan vystoupí charismatický zpěvák Růžových teček Edward Ka-spel se sólovým programem. Tento koncert bude živě vysílán na internetovém rádiu Lemurie
Mezi nejzajímavější hudební projekty na festivalu bude jistě patřit norská formace Supersilent, která představuje vrchol současné volně improvizované hudby s kořeny v jazzu a abstraktní elektronice a v Roxy vystoupí 11. listopadu. Světově respektovaný kvartet stál deskou "1-3" společně s albem skladatele Arne Nordheima u zrodu prestižního norského vydavatelství Rune Grammofon, které založil v roce 1997 Rune Kristoffersen. Supersilent vznikli z freejazzového tria Veslefrekk, k němuž se roku 1997 připojil elektronik Helge Sten. Ten pod pseudonymem Deathprod vydává již od konce osmdesátých let sólové desky, pohybující se na pomezí noisu, temného ambientu a abstraktní elektroniky.
Zvuk kapely kolísá mezi spontánní freejazzovou improvizací, organicky doplňovanou elektronickými modulacemi či hlukovými vstupy, a temným ambientem, jehož pojetí přiznaně navazuje na průkopníka norské vážné a elektronické hudby Arne Nordheima a jinými výrazovými prostředky tak rozvádí jeho odkaz.
Závěrečný večer festivalu 16. listopadu inspirativně spojí dvě nejvlivnější experimentální skupiny minulosti a současnosti. Pionýři německého progresivního rocku a psychedelie Faust, nejdůležitější představitelé krautrockového hnutí, které v Německu propojilo rockový drive s východisky experimentální elektronické hudby. Finští průkopníci Pan Sonic zapůsobí ledovým kouzlem strohých hrátek s elektronickými frekvencemi. Neotřelé výlety do končin abstraktního techna, noise i ambientu.
Společně se skupinou Can jsou Faust nejdůležitějšími představiteli takzvaného krautrocku - německé vlny experimentálních skupin, pro něž byla koketérie s postupy vážné elektronické hudby stejně důležitá, jako rockový drive a psychedelický opar. Zejména album Tapes, v němž byly skladby rozdrobeny na krátké fragmenty a znovu poskládány do dlouhé koláže, je dodnes jedním z nejatraktivnějších zdrojů inspirace pro tvůrce psychedelizujících atmosfér (Legendary Pink Dots, Nurse With Wound). Schopnost neotřelého žánrového křížení Faust ukázali na albech s minimalistou Tonym Conradem (1973) i s hvězdami abstraktního hip-hopu Dälek (2004).