Festival Stimul zve na hudební víkend s hiphopem i avantgardou
18. 10. 2007 -, Econnect/Stimul
Poslední dva koncerty v rámci koncertního cyklu festivalu Stimul se uskuteční tuto sobotu a neděli v divadle Archa. Oba koncerty jsou plné zajímavé hudby a tentokrát se budeme pohybovat v trojúhelníku mezi hiphopem, volnou improvizací a elektronikou. Mezi nejzajímavější umělce budou určitě patřit hiphopoví experimentátoři Dälek či génius kytarové improvizace Fred Frith.Sobotní program
Skupina Dälek dělá hiphop pro 21. století a přichází konečně s novým a neslýchaným zvukem, který rozbíjí zavedená schémata stylu, o čemž svědčí mimo jiné to, že jejich desky vydává vydavatelství Mika Pattona Ipecac. Dälek si od roku svého vzniku, tedy 1998, vydobyli jednu z čelních pozic nejen na mapě progresivního hiphopu, ale také respekt v kruzích současné avantgardy. Spolupracovali s hvězdami jako DJ Spooky, s legendami krautrocku 70. let (Faust), či s fenomenálním zpěvákem Mikem Pattonem (ex-Faith No More, Fantomas) nebo hardcoreovými Melvins.
Psychedelie hypnotických ploch, abstraktní elektronika, hardcore a breakcore jsou tím, co jejich hudební jazyk úspěšně vymaňuje z konzervativní a uzavřené hiphopové scény. Velmistři experimentálního hiphopu, který má kořeny jak v tradicích svého žánru, tak i v psychedelii sedmdesátých let přijedou do Čech vůbec poprvé!
Regenorchester XII je superskupina, složená z předních improvizátorů světové scény. Polovinu čtyřčlenné skupiny tvoří světoznámí rakouští muzikanti - elektronik a kytarista Christian Fennesz s trumpetistou Franzem Hautzingerem, které doprovází holandský baskytarista Luc Ex (leader improvizační skupiny The Ex, člen 4 Walls) a australský bubeník Tony Buck (The Necks, Peril, Kletka Red). Ve zvuku této hvězdné spolupráce se střetávají čtyři silné individuality s rozdílnými výrazovými metodami. Originální smísení tiché improvizace, hlukových stěn vytvářených za pomoci kytary a laptopu, a rázné rytmiky, oscilující na hranici punkové přímočarosti a improvizující jazzové nevyzpytatelnosti, slibuje opravdu nevšední zvukový zážitek.
Bubeník Morten Olsen a kytarista Anders Hana (člen Jaga Jazzist) alias MoHa! přicházejí z norského nadstylového prostředí vydavatelství Rune Grammofon. Jejich improvizace s tvrdým, téměř hardcorovým zvukem vytvářejí skladbám formy za pochodu, rytmus často určují interaktivní výpady dvou protihráčů. V hudbě jsou patrné vlivy noisu a jazzu, ozvuky dlouhých dronů i elektroniky a jejich nejsilnějším kapitálem je živé hraní. Říká-li se, že věhlasní Supersilent jsou postjazz s apokalyptickým hlukovým stínem, pak jejich společný vydavatel zde onu apokalypsu vydestiloval a vydal samostatně. MoHa! jsou dalším náznakem, že vrcholná improvizační tvorba je vážnou hudbou dneška.
Nedělní program
Jméno legendárního britského kytaristy Freda Frithe prochází od poloviny sedmdesátých let všemi zásadními světovými hudebními ohnisky. Od začátku sedmé dekády stál se skupinami Henry Cow a Art Bears v centru hnutí Rock v opozici, na konci osmdesátých let byl baskytaristou Zornova freejazzového tornáda Naked City, v devadesátých pak spoluzaložil power-rockovou kapelu Massacre a superskupinu Keep The Dog. V Praze se představí se svým sólovým improvizačním programem a také bude jedním z hlavních hostů festivalu MOFFOM. Jako hosté spolu s Fredem Frithem vystoupí jeho přátelé Pavel Fajt a Beth Custer. Před koncertem se v 19 hodin uskuteční projekce krátkých videí Surface and time (režie Heike Liss), ke kterým Frith zkomponoval hudbu.
Francouzský avantgardní kytarista Noël Akchoté je spolu s Fredem Frithem, Markem Ribotem či Eugenem Chadbournem jedním z nejinspirativnějších kytarových improvizátorů současnosti. Hlavními zdroji jeho tvorby jsou stejnou měrou jazz, metoda volné improvizace i nablýskaná popmusic. V Praze se Akchoté chystá poprvé představit exkluzivní materiál ze svého posledního alba So Lucky: mimořádně úspěšná deska je složena výhradně z improvizovaných předělávek hitů popové hvězdy Kylie Minogu.