Poslední večer festivalu Stimul se rozkročí mezi postrockem a elektronikou
11. 11. 2008 -, Econnect
Skotští Mogwai, kteří patří mezi nejdůležitější představitele post-rocku na světě, zahrají v Praze vůbec poprvé v rámci turné k novému albu The Hawk is Howling. Kromě nich se objeví projekt elektronika s post-rockovými kořeny Kierana Hebdena (Four Tet) s bubeníkem Milese Davise Stevem Reidem. Dalším výtečným jménem line-upu koncertu je skotský objev loňské sezóny The Twilight Sad. Koncertní večer bude tečkou za letošní podzimní edicí festivalu Stimul.Mogwai
Pětičlenná skotská formace si svůj status nejvlivnější skupiny svého druhu vysloužila především schopností jedinečně kombinovat melodické riffy, chytrou rytmiku, pekelné kytarové stěny a nebeský ambientní klid do uhrančivých, silně emocionálních kompozic. Skupina okolo kytaristy Stuarta Braithwaita, která vznikla roku 1995, se ale těší zejména pověsti výtečné koncertní kapely. Kromě inveční práce se zvukem nástrojů naživo ohromí především mohutností navrstvených kytarových stěn, které neznají žádné limity.
Mistrovství jejich převážně instrumentální tvorby (občas zaslechneme atmosférické nasamplované vokály) spočívá hlavně v umění invenčně obrábět jeden jediný motiv a rozprostřít jej na spoustu poutavých detailů. Kapela, jež nápaditě čerpá ze stylů jako jsou art-rock, shoegaze nebo metal, proslula také vtipnými tituly skladeb, jimiž jako by ironicky komentovala možnosti sdělení populární hudby se zpívanými texty.
Hudba Mogwai, jejichž název znamená v kantonském dialektu "duch", má skutečně až spirituální rozměr. Je inteligentní, svobodná a přece se nebere smrtelně vážně: vane si kam chce. I to dělá z Mogwai jednu z nejvýraznějších kapel kytarového post-rocku na světě.
Four Tet & Steve Reid
Málokdy se vidí tak plodné a nadstylové spojení dvou mimořádných individualit. Kieran Hebden, známý spíše pod přezdívkou Four Tet, je ve svých osmadvaceti letech už celou jednu dekádu čelným představitelem progresivní elektronické scény i jedním z nejvyhledávanějších remixérů své doby. Britský muzikant a skladatel, který vyšel z post-rockového prostředí (v roce 1997 založil úspěšnou a dodnes činnou kapelu Fridge) a před pěti lety otevíral turné slavných Radiohead, proslul svými skvěle vystavěnými elektroakustickými skladbami, které daly pro svůj sofistikovaný organický sound vzniknout subžánru "folktronika".
V posledních letech se Hebden soustředí na fúzování hiphopových a abstraktních elektronických beatů s netradičními jazzovými samply a na své aktuální desce Ringer také experimentům s technorytmy. V duu s významným americkým bubeníkem Stevem Reidem se již třetím rokem - za mimořádné pozornosti publika i kritiky - věnuje originální a atraktivní formě volné improvizace. Reid, jeden z nejoriginálnějších bubeníků všech dob, který aktivně spolupracoval s takovými velikány jako byli Miles Davis, James Brown, Sun Ra nebo Ornette Coleman, označil v nedávném interview Hebdena za svého klíčového hudebně-duchovního spřízněnce.
The Twilight Sad
Kritikou vysoko hodnocená čtveřice z Glasgow proslula svým loňským debutem Fourteen Autumns & Fifteen Winters, na němž dokonale zkombinovala indie-rockovou dramatičnost a post-rockovou zálibu v detailu. Muzikantské dispozice se u nich snoubí s citem pro chytlavé, ale netriviální melodie a nápaditými aranžemi. Zpěvák James Graham také vtisknul kapele jeden jasný rozlišovací znak - výrazný skotský akcent. Naživo jsou tito skotští bijci energičtí až ohlušujícím způsobem. Jejich vystoupení připomínají - slovy zahraničních recenzentů - soundtrack k deliriu tremens.