Čtyři z pěti firem tají původ prodávaných oděvů, Češi nosí v drtivé většině oblečení z Asie
2. 3. 2010 -, Econnect
Většina oděvních řetězců působících v Česku odmítá prozradit, jakým způsobem získává oděvy, které prodává. Tyto informace by mohly zákazníky odradit od koupě. Vyplývá to z dnes vydané závěrečné zprávy průzkumu, kterým Společnost pro Fair Trade chtěla shromáždit data před zahájením kampaně Ušili to na nás!Zpráva Smíme vědět, co nosíme? shrnuje výsledky šetření mezi v Česku působícími oděvními firmami. V otevřeném dopise byly společnosti požádány o odpověď na čtyři jednoduché otázky. Jejich smyslem bylo zmapovat, jak oděvní řetězce zajišťují, že je jejich zboží vyrobeno etickým způsobem, a jak vycházejí vstříc poptávce zákazníků po eticky čistém zboží. „Ze 114 námi oslovených poskytlo informace pouhých 18 společností,“ uvádí Michaela Rychtecká ze Společnosti pro Fair Trade. „Právě ty ale většinou vyrábějí v České republice. Firmy, které dovážejí zboží z Asie, povětšinou odpověď odmítly,“ dodává autorka výzkumu Rychtecká.
Z výzkumu například vyplynulo, že i sportovní značka Alpinepro, která kompletně oblékla českou olympijskou výpravu, vyrábí své produkty v Asii. Naopak v České republice šijí zavedené značky Jitex, Moira či OP Prostějov. „Naše firma prodává výhradně zboží vyrobené ve vlastní výrobní kapacitě v Písku. Dodržování všech standardů je pro nás samozřejmostí,“ uvádí ředitel Jitexu Radek Slavíček. „Do budoucna uvažujeme o zavedení oblečení s certifikátem bio,“ dodává Slavíček.
Žádná z 18 firem, které se výzkumu byly ochotny zúčastnit, nevolí k ověření podmínek výroby nezávislé audity. Šest společností pořádá své vlastní audity, které však mají dle zjištění nezávislých organizací v místě výroby mizivou výpovědní hodnotu. Několik společností dokládá své etické chování pouhou existencí etického kodexu. Jiné přihlášením k mezinárodním etickým kodexům. Informace o praktických krocích vedoucích ke skutečnému naplnění těchto zásad ale nikdo nechce podat.
„Jedna z mála výjimek je například firma Levi Strauss, která na svých webových stránkách zveřejňuje kompletní seznam svých dodavatelů,“ uvádí konzultantka výzkumu Lenka Parkánová, která se dlouhodobě věnuje aspektům výroby oděvů v rozvojových zemích. „To, v jakých pracovních či sociálních podmínkách vzniká oblečení, které nosí většina Čechů, je ovšem téměř nemožné zjistit,“ dodává Parkánová.
Zpráva se všemi údaji je k dispozici na webu kampaně www.usilitonanas.cz v sekci „Ke stažení“ nebo přímo na adrese http://www.svetvnakupnimkosiku.cz/data/files/odevy/smime_vedet.pdf. Stejně tak je zde veřejnosti k dispozici i úplné znění všech odpovědí oslovených firem.
Kampaň Ušili to na nás!
Kampaň Ušili to na nás! Společnosti pro Fair Trade chce přimět prodejce oděvů, aby podnikli konkrétní kroky ke zlepšení špatných pracovních podmínek v asijských továrnách na oděvy. Čeští zákazníci mají mít právo kupovat zboží, které vzniklo za důstojných podmínek a bez porušení lidských práv. Součástí kampaně je informování široké veřejnosti o špatné situaci dělníků v továrnách na oděvy a podpora těch výrobců oděvů, kteří přistupují k výrobě svého zboží odpovědněji. www.usilitonanas.cz
O Společnosti pro Fair Trade
Společnost pro Fair Trade je nevládní nezisková organizace se statusem občanského sdružení. Zabývá se především zvyšováním povědomí české veřejnosti o fair trade jako účinném nástroji k prosazování udržitelného rozvoje v zemích globálního Jihu. Zabývá se také globálním rozvojovým vzděláváním pro mateřské, základní, střední a jazykové školy.