Jarní cyklojízda pojede za Prahu přívětivější k udržitelné dopravě
14. 4. 2008 -, Econnect/Auto*Mat
Jízdní kolo patří k modernímu městu. Jezdit na kole po mestě je rychlé, zdravé a ohleduplné k životnímu prostředí. K cyklistickým rájům jako jsou Amsterdam nebo Kodaň se v posledních letech přidávají desítky evropských metropolí, mezi nimi Berlín, Mnichov, Vídeň nebo Paříž. Pražská jarní cyklojízda vyjede 17. dubna v 18 hodin z náměstí Jiřího z Poděbrad.Podle výzkumu by téměř třetina Pražanů také ráda na kole jezdila do práce či za nákupy. Ovšem za podmínek, že k tomu budou mít vhodné prostředí, zejména bezpečné cyklostezky a parkování. Dokáží Pražané o cyklistice přesvědčit vedení města? O to usiluje právě cyklojízda!
"Na cyklojízdě možná potkáte i některé ze známých osobností, které nás podporují. Především se ale pobavíte, strávíte odpoledne mezi příjemnými lidmi a poznáte Prahu z jiné perspektivy," uvedl Michal Křivohlávek ze sdružení Auto*Mat.
Zakončení cyklojízdy proběhne v trojské Loděnici, kde je připravena módní přehlídka doplňků z reflexních materiálů formace Kolouchův sen. Těšit se můžete také na živou hudbu, žonglování a možná i další překvapení. Jak se dostat na cyklojízdu? Hledejte ZDE. Více informací hledejte na webu CYKLOJÍZD.
Iniciativa Auto*Mat loni v srpnu sestavila seznam promarněných šancí magistrátu na integraci cyklistiky do dopravního systému. Většina chyb není dodnes napravena. Přibyly naopak další nemoderní stavby za miliardy, ignorující kola i chodce. Symbolem selhání je nejdražší investice Prahy – Městský okruh. Nevydařily se ani nové stanice metra C, úprava Pankrácké pláně nebo plánované přeložení magistrály. Pražané jezdící na kole na žádném z těchto míst neuspějí.
„Z naší analýzy vyplývá, že úřednický aparát magistrátu trpí obrovskou setrvačností. Stále se budují nemoderně řešené komunikace, které byly naplánovány už před léty a slouží pouze automobilům. Úředníci zatím nejsou schopni reagovat na novou situaci a projekty zlepšit. Jde to zcela proti moderním trendům, které sledují progresivní města západní Evropy, Spojených států i jinde ve světě,“ říká Michal Křivohlávek z iniciativy Auto*Mat.
Auto*Mat poprvé upozornil na porušování usnesení zastupitelstva hlavního města i programového prohlášení pražské rady loni na podzim. Oba dokumenty říkají, že prvky pro cyklistickou dopravu mají být povinně součástí projektů na rekonstrukce a novostavby ulic. To se ale neděje. Většina staveb z loňského seznamu nebyla dodnes upravena. Za uplynulý půlrok přibyly další promeškané šance. V okolí severozápadní části Městského okruhu se s jízdními koly nepočítá, stejně tak na nově upravené Pankrácké pláni. Velkým zklamáním jsou nové stanice metra C na severní terase, Radlická v Praze 5 i připravený projekt rekonstrukce Kaprovy ulice v centru města, kde by prvky pro cyklistickou dopravu nestály doslova ani korunu. Jde přitom o klíčové komunikace.
Podle Křivohlávka se situace zvolna mění k lepšímu u nově projektovaných staveb, za úspěch to ale označit nelze. „Chápeme, že Praha nemůže najednou vytvořit celou síť cyklistických tras. Nejlepší chvílí pro zřizování stezek a pruhů jsou proto právě rekonstrukce nebo výstavba nových ulic. Šetří se tím náklady na projektanty i stavbu, neboť prodražení vyvolané prvky pro jízdu na kole je minimální. Dokud magistrát nezačne tento princip zohledňovat při veškerých stavbách, budou slova o podpoře cyklistické dopravy stále prázdnými frázemi a město promarní další šance,“ dodává Křivohlávek.
Auto*Mat a Oživení dnes předali dopis primátorovi Prahy Pavlu Bémovi a členům Rady hlavního města, v němž je vyzývají k nápravě neuspokojivé situace. Přílohou dopisu je i nová analýza občanských sdružení se seznamem nezvládnutých dopravních staveb.