Hejtman Šulc zabránil dalšímu zastavení prací na dálnici D8
9. 1. 2005 - Miroslav Patrik, Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu
Tunelu Panenská hrozilo zrušení stavebního povolení a Ministerstvu dopravy ostudaVstřícný návrh Dětí Země stáhnout své žaloby proti dálnici D8 přes Krušné hory a politická prozíravost hejtmana Ústeckého kraje Jiřího Šulce zahájit o její dostavbě jednání zabránily zastavení stavebních prací na tunelu Panenská. Městský soud v Praze totiž loni 21. prosince zrušil tunelu stavební povolení, neboť ho Ministerstvo dopravy stejně jako u tunelu Libouchec vydalo v rozporu se zákonem. Rozsudek byl ale vzápětí zrušen, neboť Děti Země ve stejný den svou žalobu stáhly. Díky hejtmanovi a uzavřené předvánoční dohodě se tak ušetřily miliony korun a nedošlo k prodloužení dostavby dálnice.
„Opět se prokázalo, že je lepší se o dálnici přes České středohoří dohodnout na kompromisu o výstavbě tunelu Kubačka, než čekat na zrušení dalších vydaných rozhodnutí soudy,“ prohlásil Miroslav Patrik Dětí Země.
Důvodem zrušení stavebního povolení pro tunel Panenská bylo stejně jako u tunelu Libouchec porušení zákona o ochraně přírody a krajiny ze strany Ministerstva dopravy, které Dětem Země neumožnilo zúčastnit se stavebního řízení.
Všechny strany sporu - Děti Země, Ministerstvo dopravy, Ředitelství silnic a dálnic ČR a Ústecký kraj - však loni 20. prosince podepsaly společné prohlášení, podle kterého se o stavbě tunelu Kubačka bude jednat jako o konečném řešení sporu o dálnici. Děti Země jejím podepsáním navíc ustoupily ze svého požadavku žalobu proti tomuto tunelu stáhnout až po mimosoudním vyrovnání s ministerstvem, které na něm stále ještě pracuje.
„Nebýt značného zájmu hejtmana spory o dálnici D8 řešit a podepsání předvánoční dohody, rozsudek soudu by nabyl právní moci a práce na tunelu Panenská by se pravděpodobně zastavily,“ připomíná dále Patrik.
„Že se při stavbě dálnice D8 porušovaly zákony potvrdil již dvakrát soud, čtyřikrát Česká inspekce životního prostředí a naposled i ombudsman,“ doplňuje ho Pavel Doucha z Ekologického právního servisu.
Další informace:
a) Mgr. Pavel Doucha – Ekologický právní servis: mobil 608 873 437, tabor@eps.cz
b) Mgr. Jana Brothánková – soudkyně Městského soudu v Praze: tel. 224 424 111
Historie kauzy tunelu Panenská na dálnici D8-0807:
1) 01. 11. 2001 = podání žádosti Dětmi Země na MD o zasílání oznámení o zahajovaných stavebních řízeních u D8
2) 05. 12. 2002 = zahájení stavebního řízení MD veřejnou vyhláškou bez písemného oznámení Dětem Země
3) 19. 02. 2003 = vydání stavebního povolení MD veřejnou vyhláškou
4) 07. 03. 2003 = oznámení účasti Dětí Země ve stavebním řízení, neboť se o něm dověděly pozdě
5) 21. 03. 2003 = zaslání rozkladu Dětmi Země ministrovi dopravy
6) 27. 06. 2003 = zamítnutí rozkladu ministrem dopravy jako nepřípustný, neboť Děti Země nejsou účastníky řízení
7) 11. 09. 2003 = zaslání soudní žaloby Dětmi Země k Městskému soudu v Praze proti neumožnění účasti v řízení
8) 20. 12. 2004 = podepsání společného prohlášení o D8 mezi DZ, MD, ŘSD ČR a Ústeckým krajem v Ústí n. Labem
9) 21. 12. 2004 = vydání rozsudku soudem, který stavební povolení zrušil, neboť uznal porušení zákona ze strany MD
10) 21. 12. 2004 = stažení žaloby Dětmi Země dle podmínky společného prohlášení z 20. 12. 2004
11) 23. 12. 2004 = zrušení rozsudku soudem, neboť Děti Země žalobu stáhly v době, kdy nebyl ještě pravomocný