Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - vše
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > 
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Primátorova míle aneb Dobrodružná cesta se spoustou přirozených městských překážek až na nové nádraží

13. 5. 2004
Jana Sobotková [Econnect] -


Informace o petiční kampani za referendum o poloze brněnského hlavního vlakového nádraží, informace o aktuálním vývoji připravovaného odsunu nádraží a překvapení, kde má nové nádraží vlastně být: to vše slibuje dnešní recesistická cestovatelská akce Primátorova míle, kterou připravuje občanská koalice Nádraží v centru s invenční dopomocí Magistrátu města Brna. Onu "míli" dnes urazí cestovatelé, kteří se vydají na místo nového nádraží. Sraz všech cestovatelů je ve v půl třetí před budovou hlavní pošty u stávajícího vlakového nádraží v centru.

"Primátorova míle je názornou ukázkou toho, jak těžké to budou mít cestující, pokud bude vlakové nádraží odsunuto z centra města. V Brně máme silně zažitou negativní zkušenost s tím, jak se obtížně dostávají lidé k autobusovému nádraží na Zvonařce. Totéž nyní brněnští radní chtějí zopakovat i s nádražím vlakovým," říká Martin Ander, ředitel Hnutí Duha, která je členem koalice Nádraží v centru. Pod petici za vypsání referenda o nádraží, kterou koalice zorganizovala, se doposud podepsalo na čtrnáct a půl tisíce obyvatel Brna – podařilo se tak tedy už získat téměř tři čtvrtiny z potřebného množství podpisů.

Kritika: Město mlží a neříká pravdu

Současnou informační kampaň města o nádraží koalice přitom kritizuje za to, že v dokumentu, který vedení města šíří pod názvem Šance pro Brno, více než čtvrtina tvrzení je nepravdivých, téměř polovina z údajných důvodů pro odsun s budoucí polohou nádraží vůbec nesouvisí a zbytek z nich pro odsun nádraží nehovoří. Město se v dokumentu například zmiňuje, že železnice je jednou z mála účinných zbraní v boji proti záplavě aut a kamionů. "To je sice pravda, ale v přímém rozporu s tím, co přinese odsun nádraží z centra města. Právě pro zachování konkurenceschopnosti železnice by nádraží mělo zůstat v centru, kde nejvíce vyhovuje cestujícím," uvádí koalice s tím, že více než čtyři pětiny uživatelů železnice jsou denně dojíždějící obyvatelé regionu a bude-li nádraží odsunuto, prodlouží se doba cesty do zaměstnání a lidé začnou více používat automobily.

Koalici se také nelíbí, že vedení města tvrdí, že přestavba železničního uzlu s přesunem hlavního osobního nádraží o necelých 700 metrů na jih od dnešního centra zlepší cestovní komfort pro obyvatele i návštěvníky Brna: nejde jen o "necelých 700 metrů", ale pěšky nebo hromadnou dopravou o více než kilometr. "Jízda tramvají z odsunutého nádraží bude do čtyř pětin města trvat až o 10 minut déle než nyní a na polovině směrů přibude jeden přestup navíc," uvádí koalice ve své zprávě a dodává, že pro obyvatele okrajových částí Brna může přesun znamenat prodloužení cestovní doby až od 20 minut. "Přestavba železničního uzlu je šancí Brno jedině tehdy, bude-li spojena s modernizací nádraží v současné poloze v centru města," říká Martin Ander.

Protože místní referendum, o jehož vypsání koalice Nádraží v centru usiluje, by se týkalo pouze obyvatel Brna, nabízí koalice na svých stránkách obyvatelům kraje možnost oslovit přímo hejtmana. Využije-li návštěvník stránek vzorový dopis, požádá tak hejtmana, aby udělal "vše proto, aby se mi nezhoršil přístup k veřejné dopravě a neprodlužovala doba každodenního cestování". I na dopis oproti vzoru poněkud obsáhlejší a apelující na další stránky problému odsunu nádraží však hejtman Stanislav Juránek odpovídá jen velmi stručně. "Není úkolem kraje rozhodnout, kde bude ležet brněnské nádraží, ale kraj má dva úkoly: aby se pro obyvatele dojíždějící do města a pro ty, kteří odjíždějí z města, nezhoršila dopravní dostupnost, a aby přes Brno mohla projet rychlá železnice. Oba tyto úkoly kraj plní při všech jednáních s městem Brnem i s vládou," píše hejtman. To, jaký je vlastně postoj kraje k tomuto úkolu, už ale hejtman neuvádí.

Zavazadla a kamarády s sebou

Součástí dnešního recesistického pochodu do míst atraktivního jižního centra, kam má být nádraží odsunuto, bude také společné foto na pohlednici primátorovi Petru Duchoňovi a happening "Vyvolávání nákladů. "Vezměte s sebou děti, psy, kamarády a kamarádky, spolužačky a spolužáky, futrály na hudební nástroje, kočárky, manželky a manžely, milenky a milence, vozíky a vozíčkáře, husu v košíku, rodiče i potomky, ale hlavně co nejvíce kufrů, batožin a zavazadel všeho druhu," vyzývají pořadatelé a slibují občerstvení a hudbu pro děti i dospělé.

"Plán brněnské radnice na kompletní přestavbu obrovského území na jih od centra města je ukázkovým příkladem sociálního inženýrství. Zveme proto všechny, kterým osud Brna není lhostejný, na Primátorovu míli. Jedině vytrvalý občanský tlak může politiky donutit začít pracovat pouze s takovými variantami, které respektují potřeby občanů," uzavírá Martin Ander.

Jana Sobotková

DISKUSE - KOMENTÁŘE:


-
Občanská společnost - návod k použití
Portál Občanská společnost - 
návod k použití Praktické návody, jak uplatňovat svá občanská práva. http://obcan.ecn.cz

- Právo vědět - Účast na rozhodování - Rovné příležitosti - Občan v EU -
Související odkazy
  • Nádraží v centru
  • O Autorech

    Jana Sobotková

    Autorka je redaktorkou Econnectu pro lidská práva, sociální oblast a gender.

    -

    Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
    Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
    Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz