Festival Digitales: nové informační a komunikační technologie pomáhají feministickým aktivitám
26. 1. 2004 Zuzana Patočková [Econnect] -
Od 20. do 23. ledna bylo možné ve virtuálním světě navštívit festival Digitales. Mezinárodní projekt, řízený z Bruselu, zkoumal nové informační a komunikační technologie, jejich možnosti a využití v rámci feministických aktivit. Třetí ročník festivalu nabízel opravdu pestrý program: tvůrčí dílny, prezentace, konference, tematické večery i koncerty.
Za zmínku jistě stojí úterní symposium nazvané Gender & ICT (informační a komunikační technologie): Možnosti zapojení. Celodenní program v bruselském Kongresovém centru měl být pokračováním diskuse, která byla započata minulý rok v Amsterdamu. Setkali se zde výzkumní pracovníci z několika zemí, z různých vědních disciplín a studenti oborů, které mají blízko k informačním technologiím a k gender studies. Přednášky, doplněné o prezentace výsledků dlouhodobých výzkumů, probíhaly paralelně v několika blocích.
Zde jsou témata některých z nich: Nová organizace práce v oblasti informačních a komunikačních technologií; Kariéra žen v tomto sektoru; Možnosti zapojení prostřednictvím rozvoje produktů zaměřených na ženské publikum; Internetová výuka genderové problematiky; Užívání nových technologií v každodenním životě; Nové technologie jako nástroj zrovnoprávnění žen.
Součástí festivalu Digitales je také projekt HTMlles, který vznikl ve Studiu XX v Montrealu již v roce 1997. Jedná se o mezinárodní soutěž v „netartu,“ tedy v médiích čistě virtuálních. Tato média využívají nové technologie, zároveň jsou však jimi značně omezována. Festival HTMlles je vlastně společným hledáním nových možností. V nápaditosti soutěží projekty, jejichž jednotícím prvkem je feministický přístup. Tato nová média bývají označována anglickým výrazem „cyberfeminism.“ Od roku 1997, kdy o webových stránkách HTMlles nevědělo více než sto padesát návštěvníků, jejich obliba stále roste. Během loňského festivalu dosáhla návštěvnost čísla 380 000. Roste také počet představených projektů a zúčastněných zemí. Loni to byla Albánie, Austrálie, Kanada, Finsko, Německo, Itálie, Rusko a Spojené státy.
Jak si ženy představují ideální pracovní místo
V pátek byla na programu prezentace společnosti společnosti ADA network, která uskutečnila kvalitativní výzkumu, jehož cílem bylo přinést odpověď na otázku, jak si ženy představují pracovní místo svých snů. Jaké jsou nejčastější požadavky, s nimiž ženy do práce nastupují a s jaké překážky musí překonávat? Je to nejlepší pracovní místo stejně dobré pro muže i pro ženy? Je vysoký životní standard luxusem, odměnou za práci nebo nezbytností? Jaká kritéria platí pro pracovnice v textilním průmyslu a jaká pro ředitele letecké společnosti? To jsou některá z témat pro diskusi u kulatého stolu a pro následné tvůrčí dílny.
Další z aktivit společnosti ADA představila je výzkum mapující obraz žen a mužů v internetových časopisech. Závěry vycházejí ze studia asi stovky specializovaných belgických titulů (Datanews, Computer Magazine, netCetera, PC World Belgium, Inside Internet, Network & Telecom) a z rozboru více než 3 000 fotografií žen a mužů.
Zuzana Patočková
|