SOS navrhuje stanovit podmínky pro dialery
24.8.2004
PRAHA [Sdružení obrany spotřebitelů ČR]
Autor: Ivana Picková, tel: 604 956 114
Spotřebitelé v České republice se při internetovém připojení stále musí obávat jeho přesměrování na linku se zvýšenou tarifikací a tím i mnohatisícového telefonního účtu. Zatímco např. v Německu vznikl nový zákon chránící uživatele před tímto druhem podvodů, v České republice podobné řešení není v dohledu, byť se pravděpodobně na žádost Švédska touto otázkou bude zabývat Evropská komise.
„Sdružení obrany spotřebitelů ČR přivítalo iniciativu Českého Telecomu, který vyzval další operátory k jednání o lepší ochraně spotřebitelů před dialery. Je však nutné rychle dosáhnout dohody o praktických ustanoveních, která spotřebitelům pomohou. Pro urychlení těchto diskuzí přichází SOS s návrhem určitých základních podmínek, které by operátoři měli začlenit do svých smluv s poskytovateli služeb na číslech se zvýšenou tarifikací,“ uvedl místopředseda Republikového výboru Sdružení obrany spotřebitelů České republiky Karel Pavlík, který se problematikou telekomunikací zabývá.
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky navrhuje tyto základní podmínky pro připojování k internetu prostřednictvím linek se zvýšenou tarifikací:
• Před každým i opakovaným připojením přes linku se zvýšenou tarifikací musí být uživateli zobrazeny plné podmínky použití služby v českém jazyce včetně jména a sídla provozovatele služby a ceny. Podmínky musí být zveřejněny černě na bílém podkladu čitelným způsobem tak, aby byly celé viditelné nebo si je bylo možné přečíst v plném znění zřejmým způsobem.
• Pod smluvními podmínkami musí být umístěno dialogové tlačítko „Souhlasím s podmínkami využití služby“, nad nímž musí být znovu uvedeno černým písmem na bílém podkladu ve velikosti minimálně 10 bodů. "Volání bude účtováno tarifem xx Kč/min. Pro vyjádření Vašeho souhlasu opište uvedenou výši tarifu" a dialogové okno pro zapsání uvedené částky (přičemž místo xx se uvede skutečný tarif podle tarifikace vytáčené linky). Nevyplní-li uživatel dialogové okno odpovídající číslovkou a nevyjádří-li kliknutím na tlačítko „Souhlasím s podmínkami využití služby“ svůj souhlas, nesmí být připojení uskutečněno.
• Číslo se speciální tarifikací se smí nastavit vždy jen pro jedno konkrétní připojení a ne natrvalo. Program pro nastavení volání na linky se speciálním tarifem nesmí pro vytáčení této linky nastavit příznak (Výchozí).
• Operátor, kterému bylo přiděleno číslo se zvýšenou tarifikací, je povinen na vyžádání sdělit jméno a sídlo společnosti, která na příslušném čísle poskytuje služby.
• Po připojení na linku se zvýšenou tarifikací by mělo být možno procházet pouze příslušné stránky s placeným přístupem a měl by být znemožněn volný přístup do internetu.
• Pokud výše uvedené podmínky nebyly naplněny, spotřebitel by neměl být povinen platit.
Kontakt:
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky
tel.: 224 239 940, fax: 224 239 941
www.spotrebitele.cz
sos@spotrebitele.cz
Ivana Picková, public relations
pickova@spotrebitele.cz, 604 956 114
František Lobovský, předseda Republikového výboru
lobovsky@spotrebitele.cz, 603 248 266
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky, založené v roce 1993, je nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra v osmi krajích ČR, vydává elektronický časopis Svět spotřebitelů (www.spotrebitele.cz) i tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International.