Vodní díla na Labi - slušnost a transparentnost na cestě do Evropy
21.1.2002
PRAHA [ARNIKA - Program Ochrana přírody]
Autor: Ivona Půlkrábková
„Finanční náklady plánovaných staveb naprosto nejsou úměrné negativním vlivům na životní prostředí. Saská strana se bude snažit o získání podpory z Bruselu na modernizaci českých lodí. Evropské finanční prostředky by nicméně měly sloužit přizpůsobení lodí řečišti, ne naopak,“ dodal Steffen Flath. Oba ministři se shodně domnívají, že miliardové částky na vodní díla by měla Česká republika věnovat do české železniční dopravy, která rozhodně není ve stavu odpovídajícímu členským státům EU.
Spolkové ministerstvo životního prostředí by také podle slov saského ministra přivítalo - s ohledem na mezinárodní dohody (Espoo-konvence, NATURA 2000 atd.) - úplný přírodovědecký výzkum a podrobnou specifikaci vlivů záměru překračující hranice států. Právě informace v hodnocení dopadů záměru výstavby vodních děl na německý úsek Labe (především vliv na jakost vody, ale i na rostlinné a živočišné druhy a cenné ekosystémy na obou stranách hranice) bude řešeno na setkání německých a českých expertů, které se uskuteční pravděpodobně již tento pátek. Výsledky setkání budou zohledněny v závěrečném stanovisku MŽP ČR k výstavbě vodních děl v procesu posuzování vlivů na životní prostředí (tzv. EIA).
Aktuální informace ke kampani ARNIKY “Živé Labe” naleznete na http://labe.arnika.org.