Hnutí Duha: U Valašského Meziříčí auto srazilo zřejmě vlka
11. 7. 2012 - PRAHA [Econnect/Hnutí Duha]
Vlčice se na místo dostala pravděpodobně z okraje Moravskoslezských Beskyd – Veřovických vrchů. V údolí však narazila na frekventovanou silnici I/57, která se jí stala osudnou. Přibližně stejnými místy zřejmě prošel před dvěma měsíci také medvěd, kterého poté zachytily bezpečností kamery v muničním skladu u Hostašovic. Tyto případy naznačují, že místo je významné z hlediska migrace velkých šelem. Právě v oblasti Veřovických vrchů byl ve studii Agentury ochrany přírody a krajiny vytipován v roce 2010 důležitý migrační koridor.
„Někomu se může zdát, že stačí vyhlásit několik chráněných území a tím je ochrana přírody zajištěna. Ve skutečnosti však nejen tato chráněná území, ale i běžnou krajinu mimo ně využívá mnoho živočichů, pro které je volný pohyb a migrace přirozeným projevem, někdy i životní nutností. A právě velké šelmy – vlk, medvěd a rys – mají jako vrcholoví predátoři velké prostorové nároky. Dlouhodobě proto nedokáží žít v prostorově omezených chráněných rezervacích a lesních komplexech na hřebenech hor, pokud nejsou tato území vzájemně propojena volnými průchody – takzvanými migračními koridory,“ uvedl Miroslav Kutal, koordinátor projektu na ochranu velkých šelem Hnutí DUHA Olomouc.
Pro zajištění přirozených potřeb těchto zvířat přitom existují rozumná řešení problému a v zahraničí se i běžně využívají. Hnutí DUHA proto prosazuje, aby nové silnice a dálnice byly budovány jen v případě jednoznačně prokázané potřeby a s opatřeními, které budou střety s divokými zvířaty eliminovat. I pro řidiče se tak silniční doprava stane bezpečnější. „Je to neuvěřitelná a smutná náhoda a zároveň škoda, že za poslední dva roky našeho monitoringu je téměř jediným věrohodným důkazem o přítomnosti vlků v Beskydech právě tato sražená vlčice. Snad bude alespoň možné pomocí genetické analýzy z odebraných vzorků zjistit, odkud k nám vlk přišel. Ke srovnání máme totiž vzorky DNA od vlků z kysucké oblasti na slovensko-polské hranici, kam v zimě jezdili naši terénní pracovníci v rámci česko-slovenské spolupráce na monitoringu velkých šelem v příhraniční oblasti,“ doplnil podrobnosti Michal Bojda.
Tělo sraženého vlka bylo odvezeno přivolanými pracovníky Správy CHKO Beskydy k pitvě na Ústav biologie obratlovců Akademie věd ČR. Bylo shledáno, že šelma o hmotnosti 31 kg utrpěla rozsáhlé vnitřní zranění, způsobené pravděpodobně nákladním automobilem. V obsahu žaludku byly nalezeny zbytky srnce. Dana Bartošová, zooložka Správy CHKO Beskydy k nálezu sdělila: „Nalezené mrtvé zvíře vizuálně odpovídá vlkovi, stoprocentní jistotu však může dát až výsledek odborné analýzy. V každém případě je třeba poděkovat členům Hnutí DUHA za všímavost, pohotovost a spolupráci se Správou CHKO Beskydy. Ihned po obdržení zprávy od Michala Bojdy vyzvedli pracovníci Správy CHKO Beskydy kadáver z místa nehody, zdokumentovali ho a předal prof. Koubkovi z Ústavu biologie obratlovců v Brně k odbornému vyšetření.
Vlci jsou trvalou součástí fauny CHKO Beskydy už téměř 20 let - jejich přirozený návrat byl potvrzen v roce 1994. Od r. 2004 je CHKO Beskydy evropsky významnou lokalitou velkých šelem (rysa, vlka a medvěda). Malé populace šelem na tomto okraji Západních Karpat na Moravě jsou však velmi zranitelné a ztráta každého jedince je významná a citelná. Pro zachování chráněných šelem na území ČR je nezbytná důsledná ochrana jednotlivých šelem (zamezení pytláctví), ochrana jejich biotopu a migračních koridorů. Na úsecích silnic protínajících migrační cesty velkých savců je pak nutné kvůli bezpečnosti dopravy a ochraně migrujících zvířat omezit rychlost dopravního provozu v nočních hodinách. “