Dálnice D11 je potřebná, ale musí respektovat přírodu
6. 2. 2004 - PRAHA [Strana zelených]
„Myslím, že za současného stavu přípravy bude rychlá výstavba dálnice D11 přínosem pro obyvatele dotčeným měst, ale z dopravního hlediska stačí, když skončí v Jaroměři a dále bude dle usnesení vlády z roku 1999 pokračovat jako rychlostní silnice,“ říká předseda Strany zelených Jan Beránek.
Největším a stále neřešeným problémem je ignorování důsledné ochrany biotopu lužního lesa v Národní přírodní rezervaci Libický luh. Zelení proto podporují ekologická sdružení, která jako kompromis navrhují přejít toto území po estakádě nebo aspoň po dlouhém mostě. Tím dojde k menšímu záboru půdy, k menšímu rozsahu kácení lesa, ke zvýšení migrace živočichů a také se zde případně mohou obnovit záplavy. Proto je nutné co nejdříve ještě před stavebním řízením začít jednat o technické úpravě trasy v této rezervaci.
Strana zelených je současně silně znepokojena procesní stránkou přípravy dálnice u tohoto prvního úseku. Z územního řízení byla totiž v roce 2001 vyloučena tři občanská sdružení. O dva roky později pak rozhodnutí dvou soudů potvrdily, že tím byl porušen zákona. Zodpovědné orgány ale dosud tato rozhodnutí ignorují a názory občanských sdružení na umístění dálnice se nezabývají.
„Vydané územní rozhodnutí pro úsek D11-1104 je tak z právního hlediska neplatné. Není možné se tvářit, že platné je,“ podivuje se nad nepochopitelným přístupem úředníků Jan Beránek. Účast občanů v rozhodovacích procesech a podpora občanské společnosti má současná vládní koalice mezi svými programovými cíly – v tomto případě je však prokazatelně neplní.
Dálnice D11 je jedinou dálniční stavbou u nás, která prochází národní přírodní rezervací, tedy územím, které má nejvyšší stupeň ochrany. Jedná se o poslední větší komplex lužního lesa mezi Labem a Cidlinou, Libický luh. Dálnice jím prochází nejhorším možným způsobem - po násypu. To znamená velký zábor plochy s nutností kácení stromů, změnu vodních poměrů, vytvoření bariérového efektu pro živočichy a likvidaci stanovišť chráněných druhů živočichů a rostlin. Fungování lužního lesa je přitom závislé na záplavách. Labe však již více než patnáct let Libický luh nezaplavilo, takže oddělení luhu od Cidliny dálnicí D11 (a dosud i silnicí mezi Kolínem a Jičínem) může mít fatální důsledky na celý ekosystém. Ten je pro svou jedinečnost navržen jako součást evropské sítě chráněných území NATURA 2000.
Kontakt:
Jana Ulbrychová, místopředsedkyně Strany zelených pro média, tel.: 724 321 845
Jan Beránek, předseda Strany zelených, tel. 604 207 305
Jana Ulbrychová