Jihlavský festival dokumentárních filmů představil své soutěžní sekce
9. 10. 2008 - JIHLAVA [Econnect]
„Dokumentaristé jsou vždy citliví na změny nálad ve společnosti a dokáží je nejen zaznamenat jako jedni z prvních, ale často je i přesně pojmenovat. I proto je – s militarizující se světovou politikou - častým tématem dokumentárních filmů válka, armáda a otázky po nejrůznějších podobách svobody. A my jsme se těmto snímkům nemohli a nechtěli vyhnout, takže se prolínají celým festivalovým programem. Protiváhou této vrstevnaté programové linie jsou nejrůznější osobní autorské filmy proslulých tvůrců i filmové objevy doslova z celého světa.“
Marek Hovorka, ředitel MFDF Jihlava
ČESKÁ RADOST
Procházka českou dokumentární krajinou nabízí to nejzajímavější, co se letos objevilo na domácí dokumentární scéně a co z velké části vpluje (nebo už vplulo) i do domácí kinodistribuce. V letošním programu zaujímají velký prostor stylizované portréty jako Film lež odrážející autorův vztah k ženám včetně vlastních dcer v režii Tomáše Petráně, či reflexe terorismu v dějinách západní civilizace Das Konzept (Ulrike Meinhof) Petra Hátleho. Stejně tak ale i portréty poctivě civilní, jako časosběrný René Heleny Třeštíkové, V hlavní roli Gustáv Husák Roberta Sedláčka nebo Ivetka a hora Víta Janečka o životě ženy, která jako malá spatřila Panenku Marii. Portrét pozůstalých po obětech ničivého zemětřesení v jednom arménském městě z roku 1998 přinese Jana Ševčíková v Gyumri. Martin Ryšavý se zase vydal až na sibiřské pláně, (nejen) za pozoruhodnou architekturou města Jakutsk v Malupien, Olšový Spas. A třeba odlehčený ponor do české (sub)kultury nabídnou ze zcela odlišných pozic vycházející filmy Česká RAPublika Pavla Abraháma (v začátcích prošel projekt i workshopem Ex Oriente Film na MFDF Jihlava) o české rapové scéně a výlet Filipa Remundy a Víta Klusáka společně s hvězdami domácího showbyznysu za českými vojáky v Bosně v roce 2001 Vánoce v Bosně.
Černá srdce – režie Břetislav Rychlík, Monika Rychlíková
Česká RAPublika - režie Pavel Abrahám
Das Konzept (Ulrike Meinhof) – režie Petr Hátle
Domoff – režie Veronika Janečková
Film lež – režie Tomáš Petráň
Gustav Husák – Portrét člověka – režie Robert Sedláček
Gyumri – režie Jana Ševčíková
Hauser a Žižek, teoretikové postmarxistické filozofie – režie Helena Všetečková
Ivetka a hora – režie Vít Janeček
Legie – Patria Nostra – režie Lucie Králová
Malupien, Olšový Spas – režie Martin Ryšavý
Panda s rudýma ušima – režie Vladimír Voříšek
Plani di giardini ideali – režie Radek Tůma
Pokus o duchovní nápravu opraváře televizí Josefa Lavičky v devíti obrazech – režie Lukáš Kokeš
René – režie Helena Třeštíková
Vánoce v Bosně - režie Filip Remunda, Vít Klusák
OPUS BONUM
Opus Bonum letos nabídne kontrastní směs šokujících výpovědí a meditativně rozvolněných reflexí, portrétních projektů a konceptuálně pojatých snímků. Orientální energií nabitá sonda do světa japonské prostituce Aka Ana je celovečerním debutem uznávaného fotografa Antoina d´Agaty. Krátké filmy z Iráku Maura Andrizziho nabízí drásavou koláž amatérských záběrů, často natočených na mobilní telefon, pořízených příslušníky všech znepřátelených stran. Standardní pracovní postup Errola Morrise je pak skandálním popisem mučednických praktik ve věznici Abú Ghraib. Rozjímavý portrét staré ženy Její léto přináší jihokorejská režisérka Sun-Hee Ahn. Arghya Basu pojímá své Vyprávění naslouchajícího jako bezmála kontemplativní ódu na každodenní život. Morgan Dews zase v Otevřít po mé smrti nahlíží na Ameriku šedesátých let skrze filmové a magnetofonové záznamy vlastní rodiny. Do svého mládí a na břehy oceánu se vrací tradičně subjektivní Agnes Vardová v Agnesiných plážích. A zajímavý experiment podnikl Michael Noer ve Vesterbro, když dal svým mladým sousedům do ruky kameru, aby sami sebe natáčeli.
Accoster – režie Olivier Derousseau (Francie 2008)
Aka Ana – režie Antoine d´Agata (Francie 2008)
Gonzo: Život a dílo Dr. Huntera S. Thompsona – režie Alex Gibney (USA 2008)
Její léto – režie Sun-Hee Ahn (Jižní Korea 2007)
Dálniční svět - Martin Hans Schmidt (Německo 2007)
Kachačská královská cesta – režie Pedro Urano (Brazílie 2008)
Krátké filmy z Iráku – režie Mauro Andrizzi (Argentina 2008)
Příběh naslouchajícího – režie Arghya Basu (Indie 2007)
Moderní život – režie Raymond Depardon (Francie 2008)
Otevřít po mé smrti – režie Morgan Dews (USA 2007)
Standardní pracovní postup – režie Errol Morris (USA 2008)
Tak bys měl sklízet – režie Darryn de la Soul (Velká Británie 2008)
Agnesiny pláže – režie Agnes Vardová (Francie 2008)
Hrozba – režie Silvia Luzzi, Luca Bellino (Itálie 2008)
To by mělo být znamení – režie James T. Hong (USA 2008)
Vesterbro – režie Michael Noer (Dánsko 2007)
MEZI MOŘI
Soutěžní přehlídka filmů, vzniklých v posledním roce v regionech střední a východní Evropy, letos nabídne například formálně precizní found-footage montáž A Prima Vista Rakušana Michaela Pilze. Nebo rovněž rakouský snímek Optické vakuum Dariusze Kowalskiho kompletně pojatý skrze objektivy webových kamer. Před čtyřmi roky v rámci celoročního workshopu Ex Oriente Film zahájili svou cestu Létající draci v režii Beaty Dzianowicz, film o tom, jak se mladí Afghánci učí pracovat s filmem. Květinový most Thomase Ciuleie je intimním portrétem rumunské rodiny, které odešla matka před několika lety do Itálie za prací a otec se stará docela sám o tři malé děti. A například Koridor 8 Borise Despodova je nostalgickým průzkumem plánované trans-evropské dopravní trasy mezi Jaderským a Černým mořem.
A Prima Vista – režie Michael Pilz (Rakousko 2008)
Bez hranic – režie Nastia Tarasova (Rusko 2007)
Jsem von Höfler – režie Péter Forgács (Maďarsko 2008)
Koridor 8 – režie Boris Despodov (Bulharsko 2008)
Květinový most – režie Thomas Ciulei (Rumunsko 2008)
Létající draci – režie Beata Dzianowicz (Polsko 2008)
Optické vakuum – režie Dariusz Kowalski (Rakousko 2008)
Revoluce, která nebyla – režie Aliona Polunina (Estonsko 2008)
V půli života – režie Marko Doringer (Rakousko 2008)
Vixen Academy – režie Alina Rudnitskaya (Rusko 2007)
Fopíčko.Faux-pas – režie Jaroslava Bagdasarova (Slovensko 2008)
FASCINACE
Touha vidět neviditelné a spatřovat vnitřní světy filmů. Nořit se a podivovat, co je ještě možné, unešený estetikou obrazů nebo dobrodružstvím hledání významu. Objevovat krajiny (filmu), jejichž trvání je určeno dobou fascinace. Nyní je tedy podstatné: fascinace filmovým časem, obrazem, filmovým materiálem, technickými postupy, střihem, možnostmi kamery a optiky. Fascinace diváka, když se noří do záhybů neprokazatelné dokumentace.
Fascinace jsou nová vrstevnatá sekce, soustřeďující se na okrajovou až hybridní podobu dokumentárního filmu – experimentální dokument. Nacházejí filmy, které pracují s dokumentárním materiálem anebo vychází z evidentně dokumentárního (či dokumentačního) východiska, ale používají experimentální postupy. Nabídnou přehlídku současného českého experimentu, kurátorské výběry Woodyho Vašulky a Mikea Hoolbooma i dvě retrospektivní přehlídky. Stěžejní částí Fascinací je ovšem právě soutěžní výběr experimentálních filmů z celého světa za poslední dva roky (v délce do 30 minut). Například to bude Skříňka Vincenta Greniera, hra rámu záběru coby vizuální klece a poletujícího ptáka. Nebo dokument nefyzického světa počítačových algoritmů Hluky od Telcosystems. Tlumené světlo Jeffa Winche zase využívá krátký úsek Hitchcockova Vertiga pro průzkum okrajů příběhu i filmu. Akrobat Chrise Kennedyho je nenarativní úvahou o budování a iluzích. Elke Groen zkoumá v Nočním tichu tvary noci, její obrazy a strachy v ní skryté. A například Johann Lurf ve Vertigo tam a zpět buduje za pomoci rychlé transfokace, jízd kamery a změny hloubky ostrosti důmyslnou optickou iluzi strachu z lesa.
soutěžní část nabídne následující filmy:
Akrobat – režie Chris Kennedy (2008)
Číslo osm – režie Guido van der Werve (2008)
Čtyři torontské filmy – režie Nicky Hamlyn (2008)
Drežnica – režie Anna Azevedo (2008)
Filmová skica 4, 5 – režie Tomonari Nishikawa (USA 2008)
Hakushu – režie Kawaguchi Hajime (2008)
Hluky – režie Telcosystems (Nizozemí 2008)
Ken Dryden – režie Clive Holden (2008)
Lezzieflick – režie Nana Swiczinsky (Rakousko 2008)
Makro kresba – režie Jaehyung Ju (Jižní Korea 2008)
Nazpět – režie Margaret Bong (Malajsie 2008)
Noční ticho – režie Elke Groen (Rakousko 2008)
Objevy na lesní půdě – režie Charlotte Pryce (USA 2008)
Parícutin – režie Erika Loic (Kanada 2008)
Politický oběd – režie Julien Sulser (Švýcarsko 2008)
Průzračné snění – režie Jaehyung Ju (Jižní Korea 2008)
Příliv – režie Jang Eunju (2008)
Přitažlivost – režie Nicolas Provost (2008)
Skříňka – režie Vincent Grenier (Francie 2008)
Smetiště – režie David Dinnell (USA 2008)
Snění_7 – režie Étienne de Massy (Kanada 2008)
Spuštěné vlajky – režie Amanda Dawn Christie (Kanada 2008)
Stavba povolena – režie Zhenschen Liu (Francie 2008)
Suginami – zelená – režie Kawaguchi Hajime (Japonsko 2008)
Tlumené světlo – režie Jeff Winch (2008)
V = d/t – režie Amanda Dawn Christie (Kanada 2008)
Vertigo tam a zpět – režie Johann Lurf (Rakousko 2008)
Vzdálené dojmy – režie Luca Ferro (Itálie 2008)
Ztopoření – režie Albert Sackl (Rakousko 2008