Spor o kanalizaci pro Hyundai: automobilka ustoupila jen z části
11. 9. 2007 - BRNO [Econnect/EPS-GARDE]
Společnost Hyundai Motor Manufacturing Czech, s.r.o. v květnu letošního roku zahájila stavbu části potrubí pro dešťovou kanalizaci v rozporu se stavebním zákonem. Automobilka navíc do země položila betonové skruže, které podle právníků z programu GARDE-Globální odpovědnost Ekologického právního servisu (GARDE-EPS), kteří na nezákonný postup Hyundai veřejně poukázali, nesplňovaly požadavky pro ochranu vod a půdy podle stanoviska EIA vydaného Ministerstvem životního prostředí (MŽP).
Na základě dohody všech signatářů Deklarace porozumění byly proto ohledně technologie kanalizace vypracovány tři znalecké posudky, z nichž následně jednoznačně vyplynulo, že betonovou kanalizaci použít nelze. Hyundai naštěstí od použití betonu ustoupil, nicméně další závěry posudků si interpretoval ve svůj prospěch a pro dešťovou kanalizaci navrhl méně kvalitní plastové potrubí spojené pryžovým kroužkem.
GARDE - EPS proto vyjádřil s návrhem automobilky nesouhlas a navrhl další možný postup spočívající ve vyhotovení nezávislého posudku, neboť z žádného ze tří předložených posudků nevyplýval žádný závěr o tom, zda lze pryžový spoj u dešťového potrubí použít či nikoliv. Navíc poukázal na fakt, že Moravskoslezský kraj při výstavbě průmyslové zóny Nošovice stanovisko EIA bez problémů respektuje a používá potrubí se svařovaným spojem. Ve svém závěrečném vyjádření však Hyundai návrhy GARDE-EPS odmítl.
Automobilka proto zkonstatovala, že nevidí prostor k dosažení naprosté shody, a jelikož další časové zdržení není z její strany akceptovatelné, oznámila signatářům Deklarace, že její návrhy na změnu technologie kanalizace již Magistrát města Frýdek-Místek jako vodoprávní úřad povolil zápisem do stavebního deníku. Úřad přitom evidentně selhal ve své funkci ochránce veřejných zájmů, neboť souhlasil se změnou technologie, přestože Hyundai nedisponuje dostatečnými důkazy o tom, že levnější a horší technologie, kterou nakonec použil, skutečně splňuje podmínky stanoviska EIA.
Hyundai sice ustoupil od použití betonové kanalizace, jeho postup však GARDE-EPS nevnímá pozitivně. Právník Pavel Franc k tomu proto uvádí: "Hyundai se snaží vyhýbat se svým povinnostem plynoucím z Deklarace. Podle našeho názoru navíc klame spotřebitele, když na svých internetových stránkách tvrdí, že při výstavbě závodu použije nejmodernější technologie, což však v praxi nečiní. Reakce Hyundai na poslední naše návrhy nesvědčí o dobrém stylu. Máme důvody pochybovat o serióznosti Hyundai jako partnera, kterému jde o důsledné naplňování smlouvy Deklarace porozumění."
Jeho kolega Jiří Nezhyba k tomu dodává: "Pokud Hyundai spěchá a hodlá ušetřit za méně kvalitní technologii, ať otevřeně deklaruje, že preferuje své ekonomické zájmy, a nesnaží se namísto toho veřejně prezentovat jako společnost, pro kterou je ekologie na prvním místě. O to více je politováníhodné chování orgánů veřejné správy, v tomto případě zejména vodoprávního úřadu ve Frýdku-Místku, který selhal ve své roli ochránce veřejných zájmů a nezodpovědné chování Hyundai umožnil."