Evropská komise kritizuje Územní plán VÚC Břeclavsko
13. 8. 2009 - PRAHA [Econnect]
Jeho prostřednictvím bylo zasláno oficiální vyjádření Evropské komise, která konstatuje, že vzhledem k tomu, že první přípravný akt pro pořízení tohoto územního plánu nastal po limitním datu stanoveném v závazné evropské legislativě, měl být použit zákon, který naplňuje evropskou legislativu a který byl účinný po vstupu České republiky do Evropské unie po 1.5.2004. Byl ale použit nesprávný zákon z roku 1992. Je to další potvrzení o závažném pochybení úřadů.
O dalším osudu ÚP Břeclavsko by měl v nejbližší době rozhodnout Nejvyšší správní soud ČR a právě na jeho rozhodnutí Evropská komise vyčkává s rozhodnutím, zda zahájit právní kroky proti České republice. Pokud by Nejvyšší správní soud ÚP Břeclavsko zrušil, R52 by pak neměla oporu v žádném územním plánu a její realizace by byla velmi ztížena a pravděpodobně musela být zcela zastavena.
Našim kritickým názorům, a to nejen na zbytečnost R52, dal za pravdu i Nejvyšší kontrolní úřadu ve svém před měsícem zveřejněném velmi kritickém kontrolním závěru (připojen). Jihomoravský kraj se k nim ve věcné rovině doposud nevyjádřil.
Proces pořizování ÚP Břeclavsko kritizuje i řada obcí a občanů. Kritické vyjádření zaslal Jihomoravskému kraji i český ombudsman JUDr. Otakar Motejl. Ministerstvo dopravy objednalo již v roce 2006 právní analýzu, která uzavírá seznamem pochybení a uvádí, že tento územní plán může být soudem zrušen (viz kap. 4.3.7, 4.3.8, a kap. 5 přiložené právní analýzy). Ministerstvo dopravy, ŘSD i Jihomoravský kraj tuto jednoznačnou právní analýzu dodnes ignorovaly a nevyhověly ani námitkám ombudsmana.
Na ÚP Břeclavsko odkazuje i nově pořizovaný územní plán Jihomoravského kraje, tzv. Zásady územního rozvoje. „Jihomoravský opakuje zásadní chyby, ke kterým došlo při pořizování územního plánu Břeclavsko, což je velkou chybou pro rozvoj kraje,“ upozorňuje Petr Firbas.
„V nedávno schválené Politice územního rozvoje pro celou Českou republiku je nově zahrnuta i trasa rychlostní komunikace Olomouc–Přerov a dále v trase Břeclav– hranice ČR – Vídeň. Toto dává povinnost Jihomoravskému kraji tuto trasu zařadit do nového územního plánu pro Jihomoravský kraj,“ zdůrazňuje Petr Firbas.
Za zmínku stojí, že závažnosti problémů s R52 je si vědomo i ŘSD a Ministerstvo dopravy, které informovalo opakovaně vládu, že pro R52 nepočítá s miliardami z evropských fondů.