Cyklojízdy a další akce zítra oslaví evropský i český Den bez aut
21. 9. 2005 - PRAHA [Econnect]
- V Brně dnes při happeningu aktivisté Dětí Země upozorňovali řidiče na nesprávné parkování -
Mezinárodní den bez aut, který vyhlašuje každoročně Evropská komise, je vyvrcholením Evropského týdne mobility (16.9. – 22.9. 2005). Zastává se cyklistů, chodců a dalších “dopravně utiskovaných“ skupin občanů (děti, senioři, handikepovaní atd.). Český Den bez aut vyhlašují již třináct let Děti Země. Jeho cílem je podpořit veřejnou dopravu, cyklistiku a chůzi po celé republice.
Jak se připojit a zúčastnit Dne bez aut
Pokud se chcete ke Dni bez aut připojit, nejjednodušší je nechat zítra auto doma a připojit se ke stejnojmenné Výzvě. Podle Miroslava Patrika, vyhlašovatele českého Dne bez aut, výzvu dosud podpořilo více než 770 lidí, včetně 20 poslanců, 5 senátorů a dalších osobností. Toto číslo je však stále velmi malé. Podepsat výzvu je možné až do zítřejší půlnoci. Zítra se budete moci v některých městech také projet s cyklojízdou, zároveň bude připravena řada dalších doprovodných akcí, v 10 městech bude MHD zdarma. Přehled všech akcí najdete na stránkách Ministerstva životního prostředí, Dětí Země, Auto*Matu a Zdravých měst.
K Evropskému dni bez aut se letos přihlásilo 34 měst, tedy o třetinu více než v loňském roce. V Boskovicích, Českých Budějovicích, Havířově, Havlíčkově Brodě, Hlučíně, Hodoníně, Hradci Králové, Hranicích, Hroznové Lhotě, Humpolci, Chrudimi, Jablonci nad Nisou, Kadani, Kopřivnici, Kostelci nad Orlicí, Kroměříži, Kutné Hoře, Letovicích, Lipníku nad Bečvou, Moravské Třebové, Moravském Krumlově, Olomouci, Ostravě, Pelhřimově, Písku, Plzni, Prostějově, Říčanech, Semicích, Telči, Velkém Meziříčí, Vsetíně a Znojmě - budou zítra na uzavřených náměstích a ulicích děti kreslit křídou na ulice, které se jindy bojí přejít; budou soutěžit, závodit a hrát hry; dospělí si budou moci prohlédnout výstavy, diskutovat o dopravních problémech, projet se s cyklojízdou atd. Praha se sice připojila, Den bez aut si však udělala již v neděli. Přesto zde akce proběhnou, pořádá je projekt Auto*Mat.
V Praze vyjede pod hlavičkou projektu Auto*Mat v 18:00 slavnostní cyklojízda z náměstí Jiřího z Poděbrad a jejím cílem bude klub Roxy v Dlouhé ulici. Pro cyklisty zde bude v Roxy připravena speciální úschovna pro kola, všechny návštěvníky pak čeká vedle koncertu skupin Traband a Pohřební kapela, také tombola a promítání cyklofilmů. Cyklojízda, která pojede pod heslem „Když chcete zažít město jinak – zdravější, čistší, bezpečnější“, žádá větší respekt pro chodce a cyklisty.
V Brně připravily ekologické organizace několik tradičních akcí. Již dnes začíná 7. ročník třídenní dopravní výstavy pod velkým stanem na Malinovského náměstí. Až do pátku si můžete prohlédnout informace o odsunu hlavního nádraží, silnici R43, veřejné dopravě a cyklostezkách. 10. ročník cyklistické jízdy Brnem pak vyjede v pátek 23. 09. 2005 v 16 hodin z Malinovského náměstí před Mahenovým divadlem. Na sobotu a neděli je připravena již čtvrtá blokáda silnice R43 u přehrady. Vždy od 11 do 17 hodin lidé symbolicky zablokují přinesenými kresbami a transparenty trasu plánované silnice, která by zničila oblíbenou rekreační a rezidenční oblast Brna.
Také v Plzni se můžete zúčastnit cyklistické jízdy za lepší podmínky pro cyklisty. Pořádají ji Děti Země Plzeň a startuje 22. září v 16:30 ve Smetanových sadech U Branky. V Plzni také plánují vyvěšení transparentu s výzvou „Nechte auto doma“ a také informační stánek. Hlavním lákadlem je pak fotografická výstava s tématem zamýšleného silničního Severojižního průtahu Plzní a jeho negativních dopadů na centrum Plzně, obytnou zástavbu a Lochotínský park. Výstava bude ke shlédnutí 22. a 23. září v informačním stánku na pěší zóně ve Smetanových sadech U Branky. Tamtéž se budou moci také připojit lidé svým podpisem pod petici proti výstavbě Severojižního průtahu.
První děčínský den pro cyklostezky připravuje na zítra od 16:30 hodin na Smetanově nábřeží Děčínská koalice pro pěší a cyklistickou dopravu a Arnika Děčín. Po úvodním slově pořadatelů projede cykloprůvod městem k Městskému Úřadu v Podmoklech. Zde zástupci Děčínské koalice předají starostovi města cyklo-petici, požadující budování cyklotras v Děčíně. V případě hezkého počasí, proběhne před úřadem improvizovaná beseda na téma cyklostezky v Děčíně.
V České Lípě zve místní skupina Hnutí Duha na tradiční cyklojízdu Českou Lípou a jejím okolím zítra od 16:00. Organizátoři chtějí poukázat na přebujelost zdejší individuální automobilové dopravy a připomenout naléhavou potřebu řešení dopravní situace ve městě a bezpečnosti chodců i cyklistů například urychlením optimalizace městské hromadné dopravy, vymezením jízdních pruhů pro cyklisty a vybudováním sítě cyklostezek. Na závěr vystoupí kejklíři.
V 16 hodiny vyjíždí také cyklojízda z Lysé nad Labem do Byšiček. Pořádá ji Městský úřad Lysá nad Labem. Je to již 2. ročník. Na účastníky v cíli čeká opékání buřtů na ohni.
Sdružení Calla a Rosa v Českých Budějovicích budou od 17 hodin na uzavřeném náměstí před radnicí diskutovat s občany o problémových místech zdejší dopravy, o výhodách různých druhů dopravy a o dopravní obslužnosti města. Nabídnou také možnost spočítat si vlastní ekologickou stopu. Lidé se zde také budou moci svézt v solárním automobilu.
Praha nepočítá chodce ani cyklisty
Pražský projekt Auto*Mat při příležitosti Mezinárodního dne bez aut dnes zveřejnil porovnání 9 evropských měst z hlediska podílů jednotlivých druhů dopravy na celkovém počtu cest po městě podle dvou různých mětodik - evropské a pražské. Zároveň tak chce upozornit na zavádějící čísla, která o své dopravní situaci hlavní město Praha předkládá. Porovnání je provedeno dvěma způsoby. První - evropská metodika sleduje podíl veřejné hromadné dopravy, individuální automobilové a také pěších a cyklistů na počtu všech cest a všech použitých dopravních prostředků. Pražská metodika však pěší a cyklisty ignoruje. Výsledky jsou pak značně zavádějící. Například Kodaň podle „pražské“ metodiky vypadá jako město aut, ačkoli ve skutečnosti je to jedno z nejekologičtějších měst z hodnocených. Na druhou stranu Berlín a Vídeň mají téměř stejný podíl IAD na celkovém počtu cest, ale v případě Berlína se na ekologické dopravě výrazně podílejí cyklisté. Ve statistice podle „pražské“ metody by však Berlín dopadl výrazně hůř než Vídeň. Sama Praha má podle své metodiky podíl VHD 57% ku 43% individuální dopravy. Podle vlastních odhadovaných údajů Ústavu dopravního inženýrství je však podíl pěších na všech cestách celých 23%. Cyklistů je dle odhadů 1%. Nejvíce se podle evropského srovnání chodí v Curychu nebo Paříži, cyklistika pak nejvíc kvete v Berlíně nebo Mnichově.
„Praha je i přes sliby radnice stále spíše město automobilů, namísto upřednostnění chodců, cyklistů, dětí a hendikepovaných. Vedle strastiplných každodenních zkušeností Pražanů to naznačuje také fakt, že příslušné úřady ve svých statistikách pěší a cyklistickou dopravu ignorují,“ říká Jan Bouchal, mluvčí projektu.
„Praha je ve srovnání s Vídní, Mnichovem, Berlínem a dalšími evropskými metropolemi vyloženě nepřátelská k cyklistům. Důvodem je skutečnost, že městská radnice nepokládá kolo za rovnocený dopravní prostředek s ostatními. Argumentuje přitom nevhodností Prahy pro cyklodopravu, což jsou jen výmluvy. Praze chybí cyklotrasy, stojany na kola, speciální semafory pro cyklisty, povolení protisměrného vjezdu cyklistů do jednosměrných ulic, městský elektronický systém půjčování kol a další,“ říká o pražské situaci Martin Bursík.