Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - občanský sektor
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Co stojí za výrobou outdoorového oblečení v Asii? Strach, práce 16 hodin denně, nízké mzdy

22. 2. 2011 - PRAHA [Econnect]

Práce až 16 hodin denně šest dní v týdnu, a to za mzdu, která stačí jen na základní potraviny. Taková je realita ve vietnamských a čínských textilních továrnách produkujících sportovní oblečení. Tyto země představují v současné době dvě nejvýznamnější oblasti pro výrobu Čechy tolik oblíbeného outdoorového oblečení. Uvedené skutečnosti vyplývají z výzkumu Společnosti pro Fair Trade, který realizovala společně s partnerskými organizacemi z Vietnamu a Číny. Jen velmi málo outdoorových firem tyto neutěšené pracovní podmínky v továrnách nějakým způsobem řeší.

Nejdůležitější výsledky výzkumu ve Vietnamu a v Číně:

- Extrémně dlouhá pracovní doba: Průměrná pracovní doba ve Vietnamu je až 16 hodin denně 6 dní v týdnu. „Normální pracovní doba dělníkům končí v pět hodin odpoledne. Od šesti do deseti hodin večer nastupují na přesčasy. I s přesčasy si vydělají ekvivalent 50 euro. Tato částka však nestačí ani na základní živobytí,“ uvedla Anna Cisariková, jedna z organizátorů kampaně Ušili to na nás! realizované v ČR Společností pro Fair Trade. V Číně je oproti Vietnamu pracovní doba o něco nižší: 10–12 hodin 6 až 7 dní v týdnu. Ve třech z osmi sledovaných čínských továren mají jen dva dny volna za měsíc.

- I přes tyto obrovské přesčasy zůstávají mzdy velice nízké. Stačí jen na základní potraviny. „Dá se s tím vyžít jen stěží. Většinou to stačí na pár misek masa nebo zeleniny za měsíc, jinak jíme pouze rýži,“ uvedla dělnice z vietnamské továrny vyrábějící pro značku Tatonka. V Číně byla nejnižší mzda zjištěna v továrně produkující mj. pro Helly Hansel, kde si dělníci vydělají pouhých 1 200 RMB (asi 137 EUR), přičemž mzda potřebná k zajištění základních životních nákladů činila v Číně pro rok 2009 dle organizace Asia Floor Wage 1 638,75 RMB. V dalších továrnách lze hovořit o průměrné mzdě 2 000 RMB, avšak polovina této mzdy je tvořena prací přesčas.

- V Číně jen dvě z osmi továren vyplácejí příplatek za přesčasy. Jednou z oněch dvou továren dodržujících čínskou legislativu je továrna vlastněná českou společností Alpine Pro.

- Zadržování měsíční mzdy, aby dělníci nemohli snadno odejít. Jedna z čínských továren vyplácí mzdy pouze každé tři měsíce.

- Nemožnost zakládat nezávislé odbory, které by hájily zájmy nespokojených zaměstnanců.

- Hrubé zacházení, urážky, nadávky: „Neurazí-li jednotlivce, pak budou jistě hanobit všechny dohromady. Dělají to, protože si myslí, že na to mají právo ze své pozice nadřízeného,“ uvedl jeden z dělníků vietnamské továrny vyrábějící pro značky Columbia a Vaude.

- V Číně opakované zaměstnávání na nevýhodné krátkodobé smlouvy.

Základní zjištění výzkumu o společenské odpovědnosti outdoorových firem:

V návaznosti na výzkum provedený s dělníky z továren ve Vietnamu a Číně, se kampaň Ušili to na nás! dotázala 29 outdoorových firem na závazky, které si kladou s ohledem na pracovní podmínky ve svých dodavatelských závodech. Bylo zjištěno, že jenom málo firem vyvíjí reálnou snahu o zlepšení pracovní podmínek. „Většina přijala nedostačující nebo žádná opatření ke zlepšení a kontrole pracovních podmínek v továrnách, které pro ně vyrábějí. Zejména firmy vyrábějící snowboardové a skateboardové oblečení jsou naprosto netransparentní,“ uvedla Anna Cisariková ze Společnosti pro Fair Trade.

Nejdále v oblasti reálného zlepšování pracovních podmínek jsou tři outdoorové firmy: Mammut, Odlo a Jack Wolfskin. Při zakoupení oblečení těchto značek může mít spotřebitel jistotu, že bylo vyrobeno za eticky přijatelných podmínek. Určité kroky ke zlepšení, i když nedostatečné a nesystematické podnikají například firmy Columbia, Patagonia, Helly Hansen, Billabong nebo z českých firem Alpine Pro a Direct Alpine. Poslední skupinou jsou firmy, u nichž předpokládáme, že se problematice pracovních podmínek nevěnují či jen minimálně (neodpověděli na dotazník a na svých stránkách nezveřejňují žádné relevantní informace ohledně své společenské odpovědnosti v rámci dodavatelského řetězce). Jsou to například společnosti Burton, Etnies, O'Neill, Rip Curl nebo český Hannah a Husky.

Metodika výzkumu ve Vietnamu a v Číně

Výzkum byl založen na rozhovorech s dělníky ze dvou vietnamských továren vyrábějících pro značky Columbia, Vaude a Tatonka a v Číně byli dotazováni dělníci z osmi továren, jejichž odběrateli jsou například Columbia, Declathon, Adidas, The North Face, Nike, Alpine Pro či Helly Hansen. Rozhovory proběhly v roce 2010 a byly vedeny mimo prostředí továrny a se zárukou anonymity. I přesto panoval mezi dělníky velký strach se výzkumu zúčastnit. Výzkumníci z tamějších neziskových organizací byli sledováni policií.

Firmy dotazované v rámci výzkumu společenské odpovědnosti outdoorových firem

Columbia, Fjällräven, Haglöfs, Helly Hansen, Jack Wolfskin, Maier Sports, Mammut, Marmot, Odlo, Patagonia, Salewa, Schöffel, Tatonka, The North Face, Vaude, Billabong, Burton, Carhartt, DC Shoes, Inc., Etnies, Nikita, Nitro, O’Neill, Quiksilver, Rip Curl
České outdoorové firmy: Alpine Pro, a.s., Direct Alpine, s.r.o., Hannah Czech, a.s., Husky CZ, s.r.o.
Z 29 dotazovaných firem jich odpovědělo 17.

Kampaň Ušili to na nás!

Kampaň Ušili to na nás! si klade za cíl zlepšovat pracovní i životní podmínky dělníků v rozvojových zemích, kde se šije většina našeho oblečení. Kampaň informuje veřejnost o podmínkách, jež při výrobě spotřebního zboží panují a snaží se tak přimět spotřebitele, aby se začali zajímat o původ svého oblečení a používali svou nákupní sílu cíleně a pozitivně. Kampaň se dále snaží podněcovat veřejnou debatu o problémech spojených s výrobou oblečení a snaží se o změnu přístupu oděvních firem a obchodníků s tímto zbožím. Prosazuje legislativní změny, které by na oděvní firmy kladly větší odpovědnost za původ jimi prodávaného zboží. V neposlední řadě vytváří prostor pro rozšíření nabídky alternativ k běžnému zboží, aby zákazníci, kteří se chtějí chovat odpovědně, měli na výběr a mohli nakupovat i zboží s nezávisle ověřovanou certifikací (Fairwear, Fairtrade). Ta garantuje, že při výrobě nebyla porušována lidská práva či použita nucená dětská práce. Více se o kampani Ušili to na nás! se dozvíte na www.usilitonanas.cz.

Společnost pro Fair Trade

Česká nevládní organizace Společnost pro Fair Trade prosazuje globální rozvojové vzdělávání do škol i mimo ně, propaguje fair trade jako účinnou podporu chudým pěstitelům a řemeslníkům z rozvojových zemí a vede kampaně za zlepšení pracovních podmínek v rozvojových zemích.
www.fairtrade.cz ǀ www.svetvnakupnimkosiku.cz ǀ www.globalissues.eu


-red-

DISKUSE - KOMENTÁŘE:


Související články

O Autorech

-red-

(Článek je redakčně upravenou tiskovou zprávou některé z nevládních organizací. Jméno organizace uvádíme v záhlaví zprávy.)

Občanská společnost - návod k použití

Portál Občanská společnost - 
návod k použití Praktické návody, jak uplatňovat svá občanská práva. http://obcan.ecn.cz

- Právo vědět - Účast na rozhodování - Rovné příležitosti - Občan v EU -

Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz