Občanská koalice přišla s návrhem, jak "rozmotat železniční uzel"
16. 12. 2004 - BRNO [Econnect / Koalice Nádraží v centru]
Můžeme rozmotat uzel a přitom zachovat nádraží v centru: takový je vzkaz občanské koalice, která usiluje o zachování centrální polohy hlavního vlakového nádraží v Brně. To brněnská radnice zamýšlí přesunout dále od centra směrem na jih. Koalice Nádraží v centru proto dnes veřejně představila dopracovaný návrh řešení modernizace železničního uzlu při zachování nádraží v centru města. Varianta bude předložena jak primátorovi, tak krajskému úřadu, který vede proces posuzování vlivu koncepce přestavby na životní prostředí.
Od všech dosud městem posuzovaných variant se návrh koalice liší v tom, že přináší zjednodušení propletence kolejí na jihu Brna při současném ponechání nádraží ve stávající poloze. Odstraňuje tedy urbanistickou bariéru železnice v území, otevírá nové plochy pro rozvoj města na jih, přitom však nesnižuje atraktivitu železniční dopravy komplikováním a prodlužováním každodenního cestování.
Koalice: Víme, jak odstranit bariéru rozvoji města
"Návrh přestavby železničního uzlu se zachováním nádraží v centru přináší řadu nesporných výhod oproti oficiální variantě odsunu. Bude lépe sloužit cestujícím a bude levnější pro daňové poplatníky, říká ředitel Hnutí Duha Martin Ander. "Přitom odstraňuje bariéru v území, po které město Brno volá. Odmítne-li jím radnice vážně zabývat, bude to další facka téměř sedmdesáti tisícům Brňanů, kteří si v referendu přáli zachovat nádraží v centru," dodává. Kompletní verzi návrhu přestavby uzlu se zachováním nádraží předloží koalice dle dohody primátorovi v pondělí 20. prosince.
Oproti oficiální variantě odsunu nádraží zachovává nový návrh atraktivní polohu hlavního nádraží v centru města, upozorňuje koalice. Zároveň ale také odstraňuje mohutnou bariéru nákladního průtahu včetně dolního nádraží: padá tak argument, že by nádraží v centrální poloze bránilo dalšímu rozvoji takzvaného jižního centra. Za přednost návrhu koalice považuje také to, že snižuje náklady na výstavbu doprovodné městské infrastruktury, tedy tramvajových tratí, sítě nových ulic a podobně, a také že umožňuje výstavbu po menších celcích.
Přitom se podařilo vyhovět všem požadavkům, které na řešení přestavby železničního uzlu klade vedení města: řeší návaznost různých druhů dopravy, tedy vytváří prostor pro dostatečný počet parkovacích míst i pro umístění autobusového nádraží, a uvolňuje bariéru v území – navrhuje překlenutí železnice v centru města a ruší těžko prostupnou hradbu dolního nádraží.
Přesun může ohrozit nedostatek peněz
Zástupci koalice se navíc obávají, že pokud bude pokračovat snaha města o rekonstrukci železničního uzlu s nádražím v odsunuté poloze, objeví se finanční problémy. Z návrhu rozpočtu města na příští rok, který bude městské zastupitelstvo projednávat v úterý 21. prosince, totiž vyplývá, nedostatek peněz neumožní dodržet časový harmonogram, který město občanům slíbilo. "Návrh rozpočtu na příští rok dokládá, že vedení města provozuje nezodpovědnou rozpočtovou politiku. Slibuje občanům rozvoj jižního centra, na který však nemá peníze," kritizuje postup radnice Martin Ander. "Na druhou stranu škrtá výdaje na mnoho menších užitečných staveb, které budou občanům chybět," upozorňuje.
Z nedávno zveřejněné podrobné dokumentace k plánované přestavbě železničního uzlu vyplývá, že staveb městské infrastruktury potřebných ke zprovoznění nového odsunutého nádraží je několik stovek: jde například o 82 staveb komunikací, 72 úseků plynovodů, vodovodů a kanalizací, 3 mohutné kolektory či 8 silničních mostů. "Z navrhovaného objemu staveb je zřejmé, že před referendem zveřejněná částka 3,7 miliardy korun naprosto není realistická. Na schůzce s primátorem to osobně potvrdil také náměstek Zbytek. Město tedy občanům před referendem neříkalo pravdu," kritizuje koalice. Kritici záměru přesunout nádraží také upozorňují na to, že ačkoli byla v rozpočtu zřízena položka pro přestavbu železničního uzlu a související městskou infrastrukturu, finanční prostředky v ní nejsou. "Město tedy nemá na výstavbu tramvajových tratí a ulic k odsunutému nádraží v rozpočtu ani korunu. Přitom dle schváleného časového harmonogramu má již za šest let být vše v provozu," uzavírá koalice s tím, že kvůli drastickým rozpočtovým škrtům se řada jiných potřebných investic opět odkládá na neurčito.