Děti Země: Dálnice D8 mohla být za stejnou cenu dříve
9. 5. 2012 - PRAHA [Econnect/Děti Země]
„Jakmile byl v září 2010 odvolán tehdejší generální ředitel ŘSD ČR Alfred Brunclík, tak konečně začalo Ministerstvo dopravy a investor s námi jednat a naše připomínky k D8 byly pečlivě řešeny, takže současné vedení investora v čele s René Porubou dokázalo získat poslední rozhodnutí o půl roku dříve, než jsem ve své analýze pro ministra dopravy tehdy předpokládal,“ vysvětluje předseda Dětí Země Miroslav Patrik.
Podle něho přitom stačilo, aby Ředitelství silnic a dálnic ČR a Ministerstvo životního prostředí od počátku přípravy v 90. letech minulého století postupovaly podle zákona s ohledem na cenný krajinný ráz a přírodu Středohoří a za účasti veřejnosti, která navrhovala transparentně posoudit i varianty s tunely. Trasa dálnice však byla v dubnu 1995 vybrána bez občanů, jak také v roce 2003 potvrdil ombudsman a v únoru 2012 i soud.
Patrik také připomíná, že v březnu 2005 zastupitelé Ústeckého kraje pod vedením hejtmana Jiří Šulce (ODS) zmařili poslední šanci na kompromis v podobě výstavby tunelu Kubačka délky 3,44 km ve střední části dálnice, místo dvou kratších tunelů a estakád a velkých násypů, neboť zamítli změnu územního plánu.
„Podle tehdejších našich propočtů by dálnice s dlouhým tunelem mohla být hotova kolem roku 2012, kdežto bývalý ředitel pražského ŘSD ČR Alois Lichnovský tvrdil, že to bude až v roce 2014. Současně zastupitelům nasliboval, že schválená trasa dálnice bude hotová už v roce 2008, kdežto my jsme bohužel s naším přesnějším odhadem, rok 2013, neuspěli,“ vzpomíná dále Patrik, kterému další vývoj dal opět za pravdu.
Projektanti z Pragoprojektu v roce 2005 dokonce také tvrdili, že tunel Kubačka bude příliš drahý, neboť uvažovali s cenou 2,3 mld. Kč/km. Děti Země naopak oponovaly s cenou 1,3 mld. Kč/km. Podle normativu Fakulty dopravní ČVUT z roku 2007 má hloubený dálniční tunel stát kolem 1,6 mld. Kč/km. Projektanti tak svůj odhad nadhodnotili o 43 procent, kdežto aktivisté ho podhodnotili o 20 procent. Nicméně byly přesnější.
V roce 2005 se předpokládalo, že dálnice D8 bude stát 7,5 mld. Kč, v roce 2007 byly náklady „vysoutěženy“ na 10 mld. Kč a nyní se v rozpočtu SFDI na rok 2012 uvádí cena 15,7 mld. Kč, tj. 2x více, než před sedmi lety.