Farmářské trhy - móda nebo návrat k tradici?
1. 8. 2011 - PRAHA [Econnect]
Kdo nakupuje na trzích?
V současné době je pojem „farmářské trhy“ srozumitelný 74% dospělé české populace, méně je tento pojem známý mužům (69%), což může být vysvětleno přetrvávajícím vyšším zájmem žen o nákup potravin a vaření.
Farmářské trhy navštěvuje více lidí s vyšším dokončeným vzděláním. Nakupujících bez maturity, kteří nakupují na trzích alespoň příležitostně, je 23% v porovnání se 42% lidí s vysokoškolským titulem. „To ukazuje na větší zájem lidí s vyšším vzděláním o zdravý životní styl“, řekla Lucie Vrbíková socioložka agentury Aspectio.
Proč tolik lidí navštěvuje trhy?
Nejsilnějším důvodem, proč lidé navštěvují farmářské trhy, je snaha podporovat lokální farmáře, s tímto důvodem zcela souhlasilo 78% nakupujících na trzích. Druhý nejčastější důvod je pocit, že na trhu lze získat čerstvější a chutnější potraviny, kdy zcela souhlasila polovina respondentů. Necelá třetina respondentů považuje farmářské trhy pouze za krátkodobou módní záležitost (více mladí lidé do 25 let). Spíše jako návrat k tradici to cítí téměř 75% dotázaných. Pro více než pětinu lidí je návštěva trhu kromě nakupování také společenskou událostí, příležitostí setkat se známými a sousedy.
Proč někteří lidé farmářské trhy nenavštěvují?
Nejsilnějším důvodem proč lidé nenavštěvují farmářské trhy je jejich omezená přístupnost (trhy nemají v dostupné vzdálenosti nebo jim nevyhovují termíny konání). Celkově 77% respondentů nenakupujících na farmářských trzích zcela souhlasilo s výrokem „Je pro mě snazší obstarat si zboží v supermarketu“. Pouze minimum lidí (13%) se obává nedodržování hygienických pravidel na farmářských trzích.
Výzkum se také zabýval představami respondentů o kvalitě potravin na farmářských trzích. Více než pětina dotázaných se mylně domnívá, že potraviny na farmářských trzích jsou výhradně v tzv. biokvalitě. Pouze polovina respondentů správně uvádí, že nejsou (Definice a Kodex farmářských trhů byly zveřejněny Ministerstvem zemědělství ČR). Nejméně představě o biokvalitě produktů podlehli respondenti, kteří sice trhy znají, ale nenavštěvují je, což může být jeden z důvodů, proč trhy nenavštěvují.
Typickým příležitostným nakupujícím na farmářském trhu je žena z rodiny s vyššími příjmy ve věku kolem 30 let s vysokoškolským vzděláním.
Farmářské trhy se během jednoho roku staly pojmem srozumitelným 74% české dospělé populace a alespoň příležitostně je navštěvuje asi třetina respondentů. Hlavní důvodem proč lidé nakupují na farmářských trzích je, že chtějí podporovat místní zemědělce a jsou přesvědčeni, že zde nakoupí kvalitnější a čerstvější potraviny. Naopak lidem, kteří trhy nenavštěvují, vadí omezená dostupnost.
Metodika
Průzkum společnosti Aspectio proběhl ve dnech 22. a 23. června 2011 prostřednictvím telefonických rozhovorů. Dotázáno bylo 304 respondentů ve věku 18 let a více.