Magistrát: V Praze je kvůli autům nejhorší vzduch, cyklistiku ale nepodpoříme
15. 4. 2003 - PRAHA [Děti Země / Econnect]
Původně nebyla na stavbu cyklostezek v letošním roce vyčleněna ani koruna. Pokud rada a zastupitelstvo na své červnové schůzi schválí navýšení rozpočtu, bude na cyklostezky vyčleněno alespoň 20,2 milionu korun.
Výstavbu cyklistických stezek radní ve svém programovém prohlášení sice uvádějí mezi prioritami a společně s regulací dopravy uvádějí cyklostezky jako možné řešení katastrofální dopravní situace v centu města (část VII. Doprava) i jako prostředek ke zlepšení životního prostředí (část VIII. Životní prostředí), věnují tomuto nejekologičtějšímu a na kratší vzdálenosti nejrychlejšímu způsobu dopravy minimální pozornost. "Vyčlenění částky v řádu promile z celkových více než deseti miliard dopravního rozpočtu Prahy na letošní rok nelze rozhodně považovat za dostatečnou podporu," říká k tomu Vojtěch Toman ze sdružení Děti Země.
Místo ekologických, bezpečných a zdravých způsobů dopravy je stále podporován rozvoj automobilismu. V Praze je tak v poměru na obyvatele nejvíc aut v celé Evropě. Řešením špatné dopravní situace a hrozivého stavu ovzduší by bylo omezení vjezdu automobilů do centra a rozsáhlé budování cyklistických stezek. "V Praze se staví stále nové silnice a parkoviště, přitom moderní evropská města parkovací místa postupně ruší a vytlačují tak auta z centra, kde vznikají pěší zóny a cyklistické stezky. V takovém městě se pak žije mnohem příjemněji," doplňuje Toman.
Z komentáře k návrhu rozpočtu města na rok 2003 lze zjistit, že v loňském roce byly do přípravy a realizace cyklistických tras investovány pouze 2 miliony korun, v roce 2001 to bylo 10 milionů, v předchozích letech byly investice nulové.
Děti Země Praha se dlouhodobě zabývají problematikou dopravy v Praze a snaží se o zlepšení podmínek pro veřejnou dopravu a pro cyklisty v Praze. V rámci kampaně "Pomozme cyklistice v Praze" se snaží vyvíjet tlak na zastupitele za větší podporu tomuto druhu dopravy, informují a propagují také cyklistiku mezi veřejností.