Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - vše
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Sponzoři olympijských her: plné ruce práce

11. 4. 2008 - PRAHA [E-žurnál]

Násilné bitky v Tibetu a západní Číně vedou sponzory čínských olympijských her k úvahám, jak ochránit své investice, aniž by to vypadalo, že podkopávají čínskou vládu. Firmy jako Lenovo Group, Coca-Cola, McDonald´s, Volkswagen a další totiž zaplatili za sponzorování her rekordní sumy (podle některých odhadů až 120 milionů dolarů). Hry pro ně představují unikátní možnost, jak odpumpovat něco zisků z čínského obrovského a vzkvétajícího trhu – a vybudovat si důležité vztahy s vládci země.

Vzduchem však poletuje rostoucí obava, že protesty kvůli Tibetu a čínská podpora súdánské vlády obchodní úspěch her umenší. Pro Wall Street Journal to uvedli někteří výkonní činitelé zmíněných firem, pod podmínkou anonymity, aby jejich komentáře nepohoršily jejich vztahy s čínskou vládou.

Za oficiálními prohlášeními o tom, že olympiáda je festivalem, který nabídne příležitost, dát lidi dohromady, sponzoři své kroky poměřují ziskem – a dobře zvažují.

Několik vysoce postavených činitelů z firem, které olympiádu podporují, se již shodlo, že se během dvou týdnů potkají v New Yorku, aby diskutovali, jak čelit kampani aktivistů, kteří Číně vyčítají, že její svazky s Chartúmem zhoršily spory v Darfúru.

Tato aktivistická skupina vedená herečkou Miou Farrow, nedávno zažila obrovský veřejný úspěch, když přiměla režiséra Stevena Spielberga, aby odstoupil ze své role uměleckého režiséra olympiády.

Těžké násilí v Tibetu, které začalo poté, co demonstranti začali zapalovat čínské obchody v hlavním městě Tibetu Lhase, problému jen přidalo, říká činitel, který funguje jako poradce pro několik sponzorů. Na rozdíl od Darfúru je Tibet s Čínou spojen daleko očividněji – a váha, kterou Čína problému nezávislosti Tibetu přikládá, by mohla vést k tomu, že se dopustí nepřiměřené reakce. „Poslední věc, kterou sponzoři chtějí, by byl další Tchien-an-men,“ uvedl s odkazem na ozbrojený útok čínských sil na prodemokratickou demonstraci v roce 1989.

„Zatímco je pravda, že mnoho sponzorů může zaujmout postoj, že s Tibetem nemají nic společného, nemohou tvrdit, že nemají nic společného s Čínou,“ říká Eliot R. Cutler z pekingské pobočky Aiken Gump Strauss Hauer & Feld LLP, právní firmy, která radí v oblasti krizového managementu a veřejného vystupování. „Mají zájem na tom, aby zajistili, že se olympiáda obejde bez kontroverzí.“

Aktivovat marketingové kampaně a vysát ze svého sponzorství co největší zisk a bude pro sponzory „daleko problematičtější a citlivější“ dodává též Marcus John, ředitel čínské pobočky IMG Worldwide. A nejde o malé peníze – jejichž investování se musí vyplatit: sponzorství štafety s olympijským ohněm stojí například od 15 do 20 milionů dolarů, říkají lidé seznámení s olympijským byznysem.

Většina sponzorů tvrdí, že jejich úlohou není radit Číně ohledně její politiky, a zdůrazňují, že olympiáda podporuje mír. „Myslíme si, že když olympiáda začne, lidé se zaměří na ni, jako tomu bylo vždy,“ uklidňuje se jeden z obchodníků. Zatímco by situace prý v Číně mohla být lepší, země se pohybuje dobrým směrem, pokud jde o demokracii a větší svobodu a olympiáda tomu pomůže.

Jediný velký čínský sponzor olympiády, počítačová firma Lenovo, uvedla, že zprávy z Tibetu sleduje „se zájmem a žalem“ a že situace zahrnuje dlouholeté spory a politické síly, které jsou mimo kontrolu olympijských sponzorů a existovaly by dokonce, i kdyby by olympiáda nebyla.

Firma Adidas AG uvedla, že je násilím v Tibetu znepokojena a že bude sledovat zprávy z Tibetu i Darfúru i nadále. „Neměli bychom však zapomenout na fakt, že olympiáda se koná, aby oslavila sport.“

Podle General Electric Co. by se měla všechna témata ohledně Olympiády nechat na vládních silách – zatímco olympiáda jako taková je „silou dobra“. McDonald's uvedl, že politické otázky by měly být řešeny vládami a mezinárodními orgány, jako jsou Spojené národy.

Podle prezidenta Mezinárodních olympijského výboru Jacquea Roggeho by bojkot pekingských her poškodil jen atlety a „nic by nevyřešil“.

Že by se sponzoři, kteří mají dlouhé vztahy s Čínou, stáhli v tomto okamžiku, předpokládá jen několik málo odborníků. Činitelé obeznámení s problémem však tvrdí, že by sponzoři mohli omezit rozsah olympijského marketingu, aby se od Pekingu distancovali.

Existují pro to precedenty. V roce 1996 během olympijských her v Atlantě se firma IBM dostala do problémů, když systém distribuce informací, který navrhla, selhal. Následně IBM jako sponzor svůj olympijský marketing zredukovala. Podobně se firma Adidas rozloučila se sponzorstvím cyklistického týmu T-Mobile poté, se loni v létě odhalil dopingový skandál.

Činitelé několika firem též tvrdí, že u čínské vlády a olympijského výboru lobovali za lepší stav lidských práv. Problém je však ten, že, pokud je to pravda, povaha takovýchto soukromých jednání nedovoluje, aby uklidnila aktivisty, kteří se stále více snaží zveřejňovat spojení mezi olympiádou a jejími sponzory.

V první části kampaně kolem Darfúru se aktivisté dotazovali sponzorů, jak použili svůj vliv na čínskou vládu a mezinárodní organizace, aby se násilí v Súdánu zastavilo. V druhé části se mají konat demonstrace před sídly těch firem, které neodpověděli. Na sponzory se chystají zaměřit i „tibetští aktivisté“.


-red-

DISKUSE - KOMENTÁŘE:


Související odkazy

O Autorech

-red-

(Článek je redakčně upravenou tiskovou zprávou některé z nevládních organizací. Jméno organizace uvádíme v záhlaví zprávy.)

Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz