NESEHNUTÍ: Místo většího Tesca raději pestřejší Brno
24. 1. 2011 - BRNO [Econnect/NESEHNUTÍ]
Krajský úřad v těchto dnech začal vypořádávat připomínky a vyjádření, která mohly v uplynulých dnech zasílat k plánovanému projektu rozšíření nákupního centra Tesco jak odborné instituce, tak veřejnost. Po jejich zhodnocení rozhodne, jestli bude po investorovi požadovat doplnění jeho projektu a jestli umožní projednání záměru s veřejností či nikoliv. K oznámení záměru rozšířit nákupní centrum Tesco-Dornych zaslalo své vyjádření i ekologické sdružení NESEHNUTÍ (jeho celý text je k dispozici ZDE). V něm souhlasí s návrhem na úpravu plochy mezi stávajícím obchodem Tesco a vlakovým nádraží, ale nesouhlasí, aby tato úprava spočívala ve výstavbě dalších prodejních ploch pro nákupní centra.
„Souhlasíme s tím, že stávající podoba daného území není vyhovující. Nemyslíme si ale, že to, co skutečně daný prostor i centrum města Brna potřebuje, je další plocha velkého nákupního centra,“ vysvětluje postoj NESEHNUTÍ Milan Štefanec. Naráží tím na skutečnost, že i výzkum zpracovaný pro magistrát města Brna potvrdil, že kvůli nekontrolované expanzi nákupních center zmizelo z Brna na 500 malých obchodů a jiný výzkum zadaný městem prokázal, že obyvatelům Brna chybí nejvíce menší specializovaná prodejna, menší samoobsluha či večerka. „Plocha u hlavního nádraží by přitom mohla být využita jako živý veřejný prostor spojující komerční i nekomerční využití: kavárny, odpočinková místa, kanceláře nebo byty. Kvalitní projekt by také poskytl prostory pro sociální služby typu volnočasových aktivit nebo poradenství.“ vysvětluje představu NESEHNUTÍ Lukáš Lyer.
NESEHNUTÍ navíc upozorňuje na skutečnost, že předložený záměr investora obsahuje řadu nesrovnalostí a nejasností. Nejsou např. důsledně zhodnoceny vlivy, které by projekt měl ve spojení s dalšími projekty existujícími či plánovanými v dané lokalitě – centrum Vaňkovka, obchodní centrum Aupark, komerční centrum v prostoru Malé Ameriky apod. Projekt obchodního domu Tesco také počítá se zbouráním Domu dětí a mládeže a s přemístěním jeho pracovníků a pracovnic i dětí do bývalého prostoru pro zaměstnance v prodejně Tesco.
Další otázky spojené s projektem expanze řetězce souvisejí s územním plánem. Přestože např. platný územní plán v dané lokalitě počítá s výstavbou prodejen s max. prodejní plochou 1 500 m2 a jen ve výjimečných a odůvodněných případech vyšší, návrh investora plochu 1 500m2 překračuje několikrát. Právě na chybu současného územního plánu, který umožňuje stavět velká nákupní centra i v plochách, které pro to nejsou určeny, upozorňuje kampaň NESEHNUTÍ nazvaná Brno v akci. Jako její součást byly vypracovány odborné návrhy, jak danou situaci řešit a tyto návrhy byly také ověřeny oponentní studií. Požadavky kampaně, aby město Brno účinněji regulovalo expanzi velkých nákupních center a dalo tak prostor pro rozvoj pestré sítě menších obchodů, podpořilo více než 4 600 signatářů a signatářek petice, která byla dne 20. 1. 2011 předána primátorovi města Brna. „Férová pravidla pro výstavbu obchodů je možné do územního plánu zavést velmi jednoduše. Limit pro maximální prodejní plochu a pár dalších opatření umožní rozvoj pestré sítě malých prodejen, kde budou moci lidé nakupovat pohodlněji,“ říká Hana Chalupská z NESEHNUTÍ.