Odstavnému nádraží v Brně hrozí finanční potíže
21. 5. 2009 - BRNO [Econnect/Děti Země]
„Tento případ je typickou ukázkou toho, že zpoždění dopravních staveb nezpůsobují až tak účastnící řízení, ale viníkem bývá špatná odborná příprava investorů a populismus politiků, kteří mnohdy neznají schvalovací procesy, nemají představu o způsobu financování a ani o technologii výstavby,“ tvrdí Miroslav Patrik z Dětí Země, který se sledováním dopravních staveb v ČR systematicky zabývá.
Samotná výstavba odstavného nádraží byla přitom nakonec zahájena až v říjnu 2007, aniž se na veřejnosti objevily nějaké vážné potíže, takže každý očekával, že termín dostavby v květnu 2009 je stále reálný. Nyní ale investor Správa železniční dopravní cesty, s. o. z Olomouce sám přiznává, že sdružení Brněnský drak, jehož členy jsou OHL ŽS, a. s. a SKANSKA, a. s., dostaví nádraží o rok později. A to nemusí být poslední termín.
„Jakékoliv nyní uváděné brzké termíny o zahájení výstavby samotného odsunovaného nádraží za více než 25 miliard korun je pak nutné považovat jen za mediální folklór nedůvěryhodných osob,“ myslí si dále Patrik.
Odstavnému nádraží navíc ještě hrozí riziko nedostatku 454 milionů korun, jak vyplývá ze zápisu z jednání Výboru a Dozorčí rady SFDI o jeho rozpočtu ze 17. března 2009. Další jihomoravskou velkou dopravní stavbou bez peněz je i silnice R52 Pohořelice – Mikulov, kterou chtějí někteří politici rozestavět ještě letos.
„Nedostatek peněz bývá jedním z hlavních důvodů, proč se příprava a výstavba velkých dopravních staveb v ČR zpomaluje a nikoliv účast veřejnosti ve správních řízeních či soudní spory, přičemž toto riziko i odsunovanému nádraží, neboť nesplňuje podmínky získání peněz z Operačního programu Doprava,“ upozorňuje Patrik.
I když Děti Země v únoru uspěly u soudu se svou žalobou proti špatně určené náhradní výsadbě za vykácení 476 ks dřevin v říjnu 2007 na místě odstavného nádraží, ani po dvou měsících nevydala MČ–jih nové rozhodnutí, přestože vysázení téměř tisícovky dřevin je se starostou Josefem Haluzou již dávno domluvené.