Na zrušených železnicích vyrostou cyklostezky
26. 5. 2006 - PRAHA [Nadace Partnerství]
„Konverze rušených železnic na cyklostezky je plně v souladu s národním i mezinárodním konceptem rozvoje bezmotorové dopravy a ekologicky šetrné turistiky. Přínosy přitom plně kompenzují náklady s tím spojené, takže rozšíření podobných projektů v ČR brání jen nedokonalá legislativa v oblasti drah a nepříliš vstřícný přístup drážních organizací“, uvedl Luboš Kala z Nadace Partnerství. Praktické zkušenosti některých měst a obcí pak hovoří zejména o vysoké administrativní a cenové náročnosti převodu nevyužívaných drážních pozemků. Vlastnictví pozemků je přitom jedním ze základních předpokladů pro získání dotací z fondů EU.
V ČR je možné evidovat několik projektů na vybudování podobných cyklostezek, na rozdíl od zahraničí jim však není poskytována potřebná podpora ze strany Ministerstva dopravy, Správy železniční dopravní cesty či Českých drah. „Nejde nám o rušení tratí, ale o využití již zrušených a opuštěných železnic, které dnes bezúčelně zarůstají křovinami. Jedinečné liniové koridory bývalých železnic by se daly zachovat včetně všech tunelů a mostů a smysluplně využít jako atraktivní cyklostezky. Díky nízkému převýšení mohou sloužit k dopravě a turistice pro rodiny s dětmi, in-line bruslaře i handicapované“, dodává Kala.
Luboš Kala