Brněnské nádraží v Evropě: přispěje zítřejší panelová diskuse k řešení sporu?
27. 5. 2004 - PRAHA [Econnect]
Veřejnost tak bude mít zítra od 14 hodin poprvé příležitost konfrontovat svoje názory s politickými, ekonomickými, dopravními či urbanistickými argumenty zástupců veřejné správy a odborníků. Neméně důležitým cílem semináře je nastolit otázku podílu veřejnosti na významných územních rozhodnutích. Panelovou diskusi pořádá Glopolis o.p.s. za finanční podpory nadace Heinricha Bolla a ve spolupráci s časopisem ERA 21 - odborným dvouměsíčníkem pro trvale udržitelnou architekturu a stavitelství.
Účast na panelové diskusi, která se koná 28.5.2004 od 14:00 v přednáškovém sále Domu pánů z Kunštátu, Dominikánská 9, Brno, přislíbili: Martin Ander, ředitel hnutí Duha; Jana Drápalová, starostka městské části Nový Lískovec; Petr Duchoň, primátor města Brna; Jiří Dukát, zástupce Českých drah pro Jihomoravský kraj; Ludvík Doležal, místopředseda - představenstva JCB, a.s.; Jaroslav Josífek, Odbor územního plánování a rozvoje města Brna; Rostislav Košťál, Dopravní podnik města Brna; Jakub Kynčl, architekt Brno; František Mráz, ředitel SUDOPu Brno, spol s.r.o.; Jiří Oplatek, architekt (Basilej); Jan Sapák, architekt (Brno).
Informační stánek magistrátu je jen plýtváním penězi
Koalice Nádraží v centru kromě vznášení řady jasných argumentů proti přesunu nádraží a sbírání podpisů pod petici za uspořádání celoměstského referenda o poloze nádraží od počátku požaduje také zahájení seriózní veřejné debaty o možnostech zkvalitnění a modernizace veřejné dopravy v Brně. Magistrát svoji oficiální informační kampaň k záměru odsunout vlakové nádraží z centra města zahájil 20. května otevřením městského informačního stánku. Zástupci Koalice byli samozřejmě jedni z jeho prvních návštěvníků.
Poté, co se seznámili s nabízenými materiály, však konstatovali, že informace, které jsou zde nabízeny veřejnosti, nejsou dostatečným, ani objektivním podkladem pro vytvoření vlastního občanského postoje. Informační stánek prezentuje podle Koalice občanům namísto podrobných a vyvážených informací pouze obecné fráze (jako například: "Všichni máme možnost se zapojit") a neúplné nebo nepravdivé argumenty - například tvrdí, že na současné nádraží nemohou zajíždět rychlé vlaky. Přitom 5. a 6. května byl na nádraží k vidění rychlovlak Pendolino. Tuto aktivitu radnice proto považují zástupci Koalice pouze za začátek plýtvání penězi Brňanů. O existenci informačního stánku se člověk nedozví ani na internetových stránkách. Je zde jen přehled argumentů radnicí prosazovaný.
Otevřené prohlášení 19 expertů proti odsunu
Právě dnes také zveřejnilo své otevřené prohlášení k přesunu brněnského nádraží kolegium devatenácti expertů z řad architektů, urbanistů, stavebních inženýrů, dopravních odborníků. Důvodem je především obava z výrazného zhoršení dopravní obslužnosti a následného snížení atraktivity železnice. Přitom odsun nádraží žádné zvláštní výhody proti modernizaci stávajícího nádraží nepřináší. "Apelujeme na zodpovědné orgány, aby upustily od záměru přemístění nádraží ze stávající polohy v rámci přestavby Železničního uzlu Brno. Pod vlivem posledních kroků města Brna jsme se rozhodli vystoupit a veřejnosti a politikům otevřeně sdělit, že pro změnu polohy nádraží neexistují racionální důvody. Je nezbytné, aby si každý uvědomil negativní důsledky připravovaného projektu," píše se v úvodu prohlášení. Prohlášení uvádí a vysvětluje pět argumentů proti odsunu popř. vyvrací argumenty propagované magistrátem: odsunem nádraží železnice ztratí na atraktivitě; přestavba ŽUB s odsunem nádraží je dražší kvůli vyvolaným investicím; ve stávající poloze lze vybudovat moderní nádraží a zapojit do něj i vysokorychlostní tratě; moderní nádraží ve stávající poloze není horší pro rozvoj města; přestavba ŽUB s odsunutým nádražím má vážné koncepční a technické nedostatky.
"Požadujeme, aby příprava přestavby ŽUB s odsunutým nádražím byla pozastavena. Zároveň žádáme, aby bylo zajištěno vypsání veřejné soutěže na přestavbu ŽUB s nádražím ve stávající poloze", uvádí kolegium na závěr prohlášení.
Jeden z expertů ing. arch. Viktor Rudiš, architekt a urbanista, laureát Ceny města Brna z roku 1998, říká: "Financování projektu je naprosto nezajištěné, takže hrozí, že několika budoucím generacím zůstane pomník v podobě torza nádraží v Jižním centru. A nejde jen o vlastní stavbu nového terminálu, ale o rekonstrukci MHD, která není v projektu zahrnuta a která je bezpodmínečně nutná."
Mezi experty kolegia je také např. Ing. Petr Herzog, generální ředitel Dopravního podniku města Brna v letech 1990-97: "Za stávající situace není přestavba ŽUB v odsunuté poloze vhodná. V letech 1961-62 jsem zpracovával dopravní generel v rámci Územního plánu města Brna. Základním předpokladem odsunuté polohy bylo získání ploch Jižního centra pro obchodní a kancelářské prostory, avšak tyto kapacity, zejména obchodní již v posledních letech město získalo. Nezbytným předpokladem té polohy bylo napojení odsunutého nádraží na MHD formou severojižního tramvajového diametru. Stávající nádraží nepovažuji za žádnou barieru, navíc ta by tam v podobě historických budov a mostů stejně zůstala zachována."
Divadelní hra "Odsun"
Kauza odsunu nádraží z centra města se dočkala již také divadelního zpracování. Hru "Odsun" - "psychologický thriller z prostředí radnice" vytvořil ekolog Mojmír Vlašín. Vyšla ve čtvrtém letošním čísle časopisu Sedmá generace (kde byl Odsun hlavním tématem celého čísla), hra se také hrála v HaDivadle při letošním předávání Ropáků a Zelených perel 2003.