Neziskovým organizacím přispěl loni skoro každý druhý Čech
6. 8. 2003 - PRAHA [ICN / Econnect]
46 procent lidí v uplynulém roce finančně přispělo na činnost neziskových organizací. Většina z nich (38% dotázaných) tak učinila prostřednictvím veřejné sbírky na ulici, pouze 8% lidí věnovalo neziskové organizaci finanční částku jinou formou (složenkou, v hotovosti, platebním příkazem). Vyplynulo to z průzkumu veřejného mínění, které v červnu zorganizovalo Informační centrum neziskových organizací (ICN) a jehož cílem bylo zjistit, v jaké míře lidé znají neziskové organizace a jaký je v současnosti jejich postoj k přispívání neziskovým organizacím. Průzkum, který provedla nezávislá agentura Market Vision, byl zčásti financován z programu EU Phare-Rozvoj občanské společnosti prostřednictvím NROS.
Většina respondentů je přesvědčena, že neziskové organizace plní ve společnosti nezastupitelnou úlohu (63% dotázaných) a zasluhují si větší pozornost (76%). Podle výsledků průzkumu se však 68% lidí domnívá, že prostředky vložené do neziskového sektoru nejsou využívány účelně.Velká většina dotázaných postrádá dostatek informací o činnosti neziskových organizací a stěžuje si na malou přehlednost jejich aktivit (85%). Zhruba polovina dotázaných nedokázala jmenovat žádnou konkrétní neziskovou organizaci.
Jak uvedl Marek Šedivý, ředitel ICN, výsledky průzkumu ukázaly, že přes trvající nedůvěru lidí ve využití financí v neziskových organizacích jsou tyto organizace ve společnosti považovány za důležité a nenahraditelné: „Věřím, že i díky lepší informovanosti veřejnosti ze strany neziskového sektoru si lidé najdou cestu k neziskovkám častěji, a to nejen na ulici při výběrech do různých kasiček.“ Ke zvýšení informovanosti veřejnosti přispívá mimo jiné každoroční mediální kampaň 30 dní pro neziskový sektor, kterou ICN pořádá vždy v únoru a jejímž cílem je právě seznámit širokou veřejnost s aktivitami neziskových organizací.