STUŽ upozorňuje na kácení stromů kolem silnic
4. 3. 2009 - PRAHA [Econnect/STUŽ]
· Aleje patří k českému kulturnímu a přírodnímu dědictví, stejně jako kostely, zámky, hrady, historické parky nebo chráněná území. Patří k obrazu české země, jsou součástí krajinného rázu, způsobu života a české duše, která spojuje minulost s budoucností.
· Při obecném úbytku živočišných a rostlinných druhů v důsledku civilizačních vlivů mají aleje podél silnic, spolu s remízy a živými ploty nezastupitelnou úlohu jako stanoviště mnoha živočichů a dalších organismů, obohacujících náš svět.
· Jízdní dráha vymezená alejovými stromy je dobrým vodítkem pro řidiče. Většina řidičů při jízdě podvědomě vyhledává jízdní dráhu právě podle stromů, zejména v mlze, za deště, v noci nebo v době, kdy celou krajinu pokryje sníh.
· Je prokázáno, že v místech, kde byla alej vykácena, jsou řidiči motivováni volným výhledem a sešlápnou plynový pedál
· Je prokázáno, že stromové aleje poskytují řidiči více vjemů na rozdíl od monotónního okolí bez stromů a přispívají tak k prevenci únavy a nebezpečí mikrospánků, častých příčin těžkých nehod.
· Podloží mnoha vozovek, často včetně silnic první třídy, nevyhovuje požadavkům současných potřeb a norem. Podloží silnic, zejména krajnice, se po deštích a mrazech rozpadá pod těžkými vozidly. Tento nepříznivý efekt je mírněn stromy, které odčerpávají vodu, vysušují základ silnice a zlepšují tím její nosnost.
· Díky zastínění vozovky stromy se snižuje teplota vzduchu v alejích v horkých dnech až o 5 stupňů C, ještě více se snižuje teplota vlastní vozovky – dochází proto ke snížení opotřebení vozovky i pneumatik.
· Podle statistik se aleje podílejí aktivně na méně než 1 % dopravních nehod; jedná se o případy, kdy dojde k dopravním nehodám vlivem pádu stromů na silnici (především při vichřicích atd.). V ostatních případech je vina na straně řidiče, především nedodržením přiměřené rychlosti nebo jinak nesprávným způsobem jízdy, nepřizpůsobené stavu a charakteru silnice, jak přikazují pravidla silničního provozu.
· Na druhou stranu je zřejmé, že pokud dojde k nárazu vozidla do stromu, zvláště pak staršího, bývají následky velmi vážné, často tragické a k nárazu může dojít nejen vinou řidiče, který nepřizpůsobil svoji rychlost stavu vozovky, ale i při nárazu dalšího účastníka nehody, který ji nezpůsobil.
K eliminaci negativních vlivů alejí doporučujeme provádět preventivní opatření, v první řadě taková, která si nevyžadují velké náklady, jako jsou bílení kmenů, opatření kmenů dostatečně velkými odraznými plochami, správné vodorovné značení krajnic, snížení nejvyšší povolené rychlosti. K nákladnějším, ale velmi účinným opatřením, chránícím jak účastníky silničního provozu, tak stromy, je instalace svodidel.
Samostatnou kapitolou a podmínkou „mírového soužití“ účastníků silničního provozu a stromů v alejích je vlastní údržba alejí – je třeba stromy řádným způsobem odborně prořezávat, kontrolovat a také, především v případě alejí ze vzácnějších dřevin, udržovat půdu v okolí stromů. Jedině ve vytipovaných krajních případech, kde znamenají stromy svým stavem ohrožení nebo skutečnou jiným způsobem neodstranitelnou překážku v provozu, lze přistoupit ke kácení stromů.
Naopak, je do budoucna třeba uvažovat o výsadbě alejí nových, samozřejmě v příslušné vzdálenosti od hrany vozovky a nejlépe až za odvodňovacím příkopem. Jsme přesvědčeni, že není žádný rozumný důvod, obhajitelný „veřejným zájmem“, aby se toto naše kulturní a přírodní dědictví české krajiny ničilo a podřizovalo nepřizpůsobivým, tzn. špatným řidičům.