Praha - Linec: Nejdřív dálnice, pak železnice?
16. 7. 2003 - PRAHA [Econnect]
Obce jsou proti
Na mnoha místech není dosud jasné, kudy nový koridor povede. Obyvatelé několika dotčených obcí za podpory svých místních samospráv totiž proti vedení trasy ostře protestují. Požadavky některých obcí (např. v oblasti českobudějovického předměstí Hrdějovice) jsou dokonce zcela protichůdné. Jinde - např. na Táborsku - lidem nestačí ani protihlukové stěny, které je mají před nepříjemnými dopady provozu chránit. "Veřejná projednávání stavby bývají velice emotivní, někdy se mi až zdá, že lidé protestují víc proti železnici, než proti plánované dálnici" popisuje situaci Markéta Šubrtová z jihočeského sdružení Calla.
Problémy na hranicích
Ačkoli je celá trať z Českých Budějovic do Lince už několik let elektrifikovaná, mezi Horním Hvořištěm a Summerau vlaky stále tahají motorové lokomotivy. To znamená dvojí zbytečný přepřah, ztrátu času a energie. "České dráhy zatím nemají elektrické lokomotivy, které by mohly jezdit na rakouské napětí. Rakouské dráhy sice lokomotivy použitelné u nás mají, ale Drážní úřad jim odmítá vydat příslušnou homologaci" zdůvodňuje problémy mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Obavy vyvolává i celý úsek mezi Českými Budějovicemi a státní hranicí, potažmo Lincem. Na českém území sice prošla trať v minulých letech modernizací, stále však zůstala jednokolejná s nejvyšší rychlostí 70 km/h. Rakušané plánují svůj úsek v příštích letech zdvojkolejnit a zvýšit jeho parametry. Česká strana o něčem podobném neuvažuje: "Pokud bychom chtěli zvýšit rychlost až na 160 km/h, vyžádalo by si to výstavbu zcela nové trati v dosti náročném terénu, což by bylo finančně neúnosné. O takovém projektu by se dalo uvažovat až ve vzdálené budoucnosti a za podpory Evropské unie" říká Šťáhlavský.
Rakušané chtějí "ROLU"
Horní Rakousy jsou už dnes znepokojeny tranzitní dopravou, která se přes ně valí. Podle studie, zpracované na zakázku hornorakouské vlády, má navíc tranzit přes tuto spolkovou zemi vzrůst po rozšíření unie až o 60%. Tamní politici se bojí ekologických dopadů rostoucí dopravy a požadují mimo jiné opětovné zavedení kombinované dopravy tedy přepravy kamionů po železnici - tzv. systém ROLA - mezi Českými Budějovicemi a Villachem. Systém ROLA (z něm. rollende Landstrasse) zde již počátkem 90. let jistou dobu fungoval, pak ale zanikl. Podle Českých drah je možné jej obnovit prakticky okamžitě, musí jej ovšem někdo finančně podpořit a zajistit speciální vagóny. Podle informací z Rakouska je zemská vláda v Linci připravena uvolnit potřebné peníze nejpozději v příštím roce. Obyvatelům měst a obcí, ležících na přetížené mezinárodní silnici České Budějovice - Linec, tak svítá naděje na méně hluku a lepší ovzduší.
Jakub Šiška