Regionální značka může pomoci výrobcům a podpořit turismus
23. 5. 2007 - PRAHA [Radio Praha]
Zatím mají regionální značku a své logo čtyři oblasti a další se hlásí. Na financování projektu se podílí různé granty i Evropská unie. Regionům s jejich snahami pomáhá nezisková organizace Regionální environmentální centrum. Tomáš Kažmierski odpověděl Zdeňce Kuchyňové na otázku, jaké výrobky mohou regionální značku dostat.
"Značky mohou být udělovány jak potravinářským, tak různým řemeslným výrobkům. Například v Krkonoších to mohou být sklářské výrobky, výrobky z textilu. Značku mohou získat i výrobky relativně nové, které se začaly vyrábět."
Které regiony už značku mají, a které se o ni snaží?
"Regionální značka je zavedena a funguje ve čtyřech regionech. Jsou to Krkonoše, Šumava, Beskydy a od letošního roku i Moravský kras. Mezi regiony, které značku připravují a která by měla být ještě letos spuštěna, patří Orlické hory a moravské Kravařsko nebo-li Poodří."
Kde jsou lidé aktivnější a kde se jim naopak do projektu moc nechce?
"Aktivita je větší na Moravě a pak v příhraničních regionech. Naopak v západních Čechách jsme zájem o nějakou regionální značku moc nezaznamenali."
Spojují si už lidé po dvou letech některé výrobky s konkrétním regionem?
"Musím říct, že po těch dvou letech už značka přechází do podvědomí lidí v daných regionech. Například v Krkonoších je to medovina, šperky, na Šumavě uzenářské výrobky a podobně. Těch výrobků je řada. V současné době máme kolem 40 až 50 podnikatelů, kteří jsou držiteli regionálních značek a těch druhů výrobků, které jsou certifikovány, bude kolem 60 až 70."
Máte odhlasy od samotných výrobců, jak jim regionální značka pomohla?
"Výrobci, ono to souvisí s českou povahou, neradi chválí, když se něco daří. Spíš vás kritizují za to, že se něco nedaří. Ale musím říct, že máme pozitivní ohlasy. Zrovna nedávno nám napsala jedna z výrobkyň z Beskyd, že se díky regionální značce zvýšila poptávka po jejich výrobcích. Za dvacet let, kdy ten výrobek vyrábí, tak nikdy takový zájem nezaznamenala. Takže pro nás to bylo takové ocenění, že opravdu práce na zavádění značek má smysl a že to pomáhá regionálním výrobcům, ať těm malým, tak i těm větším."