Výsledky petice “Borská pole potřebují tramvaje”
25.4.2003
PLZEŇ [Společnost pro veřejnou dopravu]
Autor: Jiří Kohout, tel: 604 404 695
Předseda Společnosti pro veřejnou dopravu Jiří Kohout dodává k průběhu petiční akce: „Petice se setkala s velkým zájmem veřejnosti a potvrdila naše očekávání. Lidé jezdící na Borská pole jsou skutečně velmi nespokojení se současným stavem a to se odrazilo i na jejich ochotě spontánně podpořit naši snahu o urychlení projektů prodloužení tramvaje na Borská pole. Petici nepodepisovali jen studenti Západočeské univerzity, ale občané všech věkových skupin.“ Petiční archy byly k dispozici jak na Borských polích, tak i v centru města na výstavě ve Smetanových sadech během Dnů alternativní dopravy. Svým podpisem vyjádřili podporu tramvaji na Borská pole mimo jiné i Doc. Jiří Masopust, proděkan Fakulty elektrotechnické, a Doc.Ivo Budil, děkan Fakulty humanitních studií.
„Rozhodli jsme se uspořádat petiční akci, protože postoj města k řešení dopravy na Borských polích se nám jeví jako značně vyhýbavý. Mnozí úředníci a politici dokonce argumentují, že pro tramvaj není dostatečná frekvence cestujících, prý stačí jen posílení autobusové dopravy,“ pokračuje Jiří Kohout. Průzkumy, které provedl plzeňský dopravní podnik, však hovoří jednoznačně: Mezi konečnou tramvaje č. 4 Bory a Borskými poli (kolem ZČU) se v pracovní dny vymění 25 tisíc cestujících. V průměru je přepraveno za hodinu cca 1600 osob, což odpovídá 7-minutovému intervalu kapacitní tramvajové soupravy. Autobusová linka č. 30 však zde jezdí mimo špičky až ve 12-minutovém intervalu. „Autobusy jsou přecpané a čím dál více cestujících se odvrací od veřejné dopravy a raději využívá osobní automobil. To se samozřejmě projevuje na kalamitní dopravní situaci v celém městě,“ říká Jiří Kohout.
„Vůbec si nedovedu představit, co se stane, až za půl roku otevře Západočeská univerzita na Zeleném trojúhelníku nové posluchárny a nové budovy elektrotechnické fakulty. Také stále přibývají nová pracovní místa na Borských polích a návozy na pracovní směny autobusy už dnes nezvládají,“ upozorňuje Jiří Kohout. „Řešení vidíme v prodloužení tramvaje na Borská pole Kaplířovou ulicí kolem univerzitního areálu a ve vytvoření přestupního uzlu poblíž Carrefouru. Městem upřednostňované trolejbusy Borskou a Folmavskou ulicí jsou jen doplňkovým řešením, Borská pole už dnes potřebují tramvaje.“
Petice je adresována Zastupitelstvu města Plzně a Společnost pro veřejnou dopravu předá městu petiční archy na jeho nejbližším zasedání (v květnu).
Údaje o počtech cestujících jsme získali písemně od PmDP, a.s. Jedná se o průzkum provedený v měsících leden – duben,
Kontakty:
Stavbě tramvajové trati jednoznačně vyjádřili podporu:
Ing. Jiří Kohout – Společnost pro veřejnou dopravu – 604 404 695, kohout@spvd.cz
Ing. Miroslav Zábranský (US–DEU) – radní magistrátu města Plzně – 606 646 062
Martin Pytlík (ODS) – předseda Komise pro dopravu a bezpečnost RMP – 378 035 945
Ing. Jiří Klusoň – náměstek Plzeňských městských dopravních podniků,a.s. – 378 037 519
Doc. Jiří Kotlan – děkan Fakulty elektrotechnické ZČU v Plzni – 377 634 000
Vít Roušal – místopředseda Dětí Země – 377 325 654
Tramvaj není prioritou, upřednostňují stavbu trolejbusové trati:
Ing. Miroslav Kalous (ODS) – nám. primátora pro dopravu – 378 032 030
Ing. František Zídek – Útvar koncepce a rozvoje města Plzně – 378 035 004
Ing. Ondřej Vohradský – Správa veřejného statku města Plzně – 378 037 165
Akci podporuje program Doprava pro 21. století Nadace Partnerství a Nadace VIA
http://www.doprava21.ecn.cz